Förening Farsta

Clary Asplund

2017-10-28

Bild och text: Gunnar Nygren. Bildbehandling: Lena Wahlstedt

Genom PRO har jag fått verkligt goda vänner, säger Clary Asplund, som varit medlem i åtta år. Den snygga röda tröjan, är designad av Clarys väninna, hos vilken Clary jobbade tills hon fyllde 82 år.

- - -

Clary växte upp med Fjugesta som närmsta samhälle, i en familj med mor, far och sex syskon.

-Vi bodde mellan städerna Örebro och Karlskoga. I Örebro fanns skofabriken Oscaria, som tillverkade skor i Sverige fram till 1968, då den nya ägaren Bata flyttade produktionen till södra Europa. På Oscaria jobbade jag i två år. Det var sex kilometer från mitt föräldrahem till järnvägsstationen där jag tog tåget till Örebro. Det tog ett tag innan jag lyckats spara ihop pengar till en cykel. Innan dess fick jag gå, och ta tåget mot Örebro, som gick 05.30 på morgonen. Med nya cykeln, kändes vägen till stationen inte lika lång.

Clarys storasyster jobbade i Stockholm, och tyckte att lillasyster skulle prova på att arbeta i huvudstaden.

Då i slutet på fyrtiotalet var bostadsbristen lika stor som i våra dagar, men Clary hittade en plats på ett konditori, med en enkel tjänstebostad.

Det var inget höglönejobb, och när Clary såg en annons där Larssons bokhandel på Hornsgatan sökte en medhjälpare, blev det jobbyte igen.

-Att jobba i bokhandel, var ett drömjobb för mig, jag stannade i den bokhandeln tills huset revs. Jämsides med bokhandelsjobbet, sålde Clary godis, och choklad på premiärbiografen Saga som fortfarande finns kvar på Kungsgatan.

-Det var kul att få se kändisar som Audrey Hepburn, säger Clary, men det kändes att cykla från bostaden på Kungsholmen, till bokhandeln på Söder och sedan till biografen.

Nästa arbetsplats blev även det en bokhandel, närmare bestämt Göthes bokhandel på Götgatan. Där stannade Clary till hon fyllde 75 år.

-Ofta kom författarna och signerade sina böcker hos oss, som Per Anders Fogelström, mest känd för sina Stockholmsskildringar, och kriminalreportern Börje Heed, från Aftonbladet som även var en känd kriminalförfattare, mest känd för sin bok ”Brottsplats Stockholm”. I sin journalistik ifrågasatte Börje Heed, Olle Möllers skuld till två mord som han blev dömd för, 1941 och 1959.

Tro nu inte att Clarys yrkeskarriär var slut i och med att hon slutade i bokbranschen vid sjuttiofem års ålder.

-Jag hade en väninna som designade och sålde damkläder, och hos henne jobbade jag tills jag fyllde åttiotvå år.

Clary träffade en trevlig elektriker, paret gifte sig, och 1957, flyttade Clary hennes man och barn till Säfflegatan i Farsta.

-Nu har jag bott sextio år här på Säfflegatan, i samma våning, och inredningen är densamma som på inflyttningsdagen, säger Clary men tillägger att vitvaror har bytts.

Böcker, är livet för Clary,

-Ja, jag har alltid en bok på gång, och ser även till att det i PRO-Farsta Centrums lokal finns böcker att låna eller köpa för en låg peng.