Förening Farsta

Gunilla Billström

Nybliven PRO-medlem:

Satsa gärna på fler aktiviteter - kanske en buggkurs.

Gunilla Billing

2017-10-18

Text och bild: Gunnar Nygren Bildbehandling: Lena Wahlstedt

Det var en väninna som övertalade mig att bli medlem i PRO-Farsta-Centrum, säger Gunilla Billström, än har jag inte ångrat mig.

Kaffeväska

-Min stora hobby är att göra kaffeväskor av kaffepaket, just nu samlar jag på blå förpackningar, det kommer att bli en härlig färg på nästa väska, säger nyblivna PRO-medlemmen, Gunilla Billström och berättar att det går åt trettiofem kaffepaket till varje väska.

Gunilla Billström, 66 år ung bor ett stenkast från T-banestationen i Farsta Strand, huset har en vacker mörkröd tegelfasad och den inbyggda trädgården omges av ett svart högt järnstaket, vilket för tankarna till ett gated community, som är vanliga i USA. Här bor Gunilla med make och sin hund som är en blandning av papillon, jack russel, tax med mera.

Gunilla växte upp i Trångsund Skogås, gifte sig tidigt, och fick två barn. Äktenskapet varade en kort tid, och Gunilla fann att hon var ensamstående mamma med två barn i ålder 2, 5 respektive 1 år.

-Det gällde att hitta ett jobb som var flexibelt, med tanke på hämtning/lämning på dagis.

Efter att ha jobbat på Systembolaget under sex år, kände Gunilla att det var dags att skaffa sig en bra utbildning som var gångbar på arbetsmarknaden.

-Ja, först undersköterskeutbildning, och sedan utbildning till legitimerad sjuksköterska, säger Gunilla. Det blev två år i yrket, anledningen till att jag slutade efter den relativt korta tiden var att jag hela tiden kände att det var svårt att räcka till för patienterna och kunna ge den omvårdnad som behövdes, jag gick ständigt hem med dåligt samvete och tänkte ”har jag glömt något”.

Yrkesmässigt vände Gunilla i 180 grader, och började arbeta på den närbelägna bensinmacken.

Det var inte en helt ny miljö, då Gunilla delvis finansierat sina studier genom att jobba där extra på helgerna.

-Det var ett spännande serviceyrke. Efter en tid engagerade jag mig i fackförbundet Transport, och började ställa krav mot ledningen för oss anställda. Det uppskattades inte alls, och det slutade med att chefen vägrade att prata med mig. Det blev en ohållbar situation, och jag kände att det var dags se sig om efter ett nytt yrke.

Nu blev det hemtjänsten på Norrmalm, som blev Gunillas arbetsgivare. Det var det roligaste jobbet jag har haft utbrister Gunilla, och säger att hon trivdes som fisken i vattnet.

Fram till 2017, bodde Gunilla med sin make i Tyresö.

-Vi valde att köpa en lägenhet i Farsta, med tanke på att kommunikationerna är bra, närhet till T-banan och bussen utanför dörren säger Gunilla. Almanackan är fulltecknad för den nyblivne pensionären, och hon berättar entusiastiskt att hon är med i PRO-Farstas hantverksgrupp, och naturligtvis går hon till dansen på söndagar.

När jag frågar vad hon väntar sig av PRO-medlemskapet i Farsta, utbrister Gunilla spontant

- Gärna fler aktiviter, som kanske en bugg-kurs och en cirkel i släktforskning.