Förening Mo

2024-01-24

Vädrets makter rår ingen på. Klockan 8.30 fick ordföranden ett sms och ett bekräftande telefonsamtal att hörselklinikens föredragshållare hade blivit uppmanade att inte ge sig ut på vägarna pga väderleksvarningarna efter kusten med mycket snö och blåst. Det blev ett snabbt beslut att skjuta på dagens möte från den 17 till den 24 januari.

Men vad skulle vi erbjuda för underhållning? Vi fick ett förslag, som accepterades. Den 24 januari samlades 33 trogna PRO medlemmar i Puben Moliden. Vi hälsades välkomna av ordföranden. Hasse Hedberg informerade om Äldregalan och bussresan till Ö-vik tillsammans med PRO Anundsjö. Snikericirkeln med Sören fortsätter och Hälsocirkeln på torsdagarna, som också blev uppskjuten en vecka, börjar en vecka senare.

Sedan tog Anita Olofsson över och försatte oss tillbaka i tiden. Hon kåserade om sin mormor och visade både hennes mormors gamla hattar och sina egna. Hon läste också en dikt som hon skrivit om sin mormor. Papperet hon läste från var enormt ”kantstött”, men hon hade läst dikten så många gånger att hon kunde den utantill. Hon påminde oss om den gamla tidens slåtter och drog historier om förr. Hon hade tagit med ett föremål som vi skulle gissa vad det var. Visst har nog flera stått vid tröskverket, men hur många kom ihåg att man måste skära snöret på kärvarna med detta föremål? Tack, Anita, en ytterst underhållande och spänstig ”snart 80-åring” för alla historier.

Kaffegruppen bjöd på läckra smörgåsar och en go´kaka. Det var, som tur var, ingen som hade hängt på låset en vecka tidigare. Ordförande tackade alla och önskade ett återseende den 14 februari i Mo församlingshem för årsmötet.