Förening Mo

2023-11-15

Polisen informerar oss om hur vi kan skydda oss mot bedrägerier.

Pro Mo hade medlemsmöte i Puben Moliden 2023-11-15 och i dagordningen var information från polisen när det gäller bedrägerier och ca 49 personer hade samlats till en intressant och givande eftermiddag.

Ordföranden Ingrid Mårtensson hälsade välkommen och delgav eftermiddagens program. Födelsedagsbarnen Aron Kallin och Ernst Bergman gratulerades

Polisen gav en mycket uppskattad, intressant och detaljrik genomgång om bedrägerier. Det finns drygt 700 bedrägeri anmälningar i Örnsköldsvik just nu och att det sker bedrägeriförsök varje dag och varje stund. Målgruppen är oftast de äldre, pensionärerna.

Dom tre viktigaste bedrägeriområden kan sammanfattas på följande sätt och vad man ska tänka på. För det första hemmet/bostaden och då ska man vara kritisk mot oanmälda besökare och vad deras syften är och vid osäkerhet inte släppa in besökare samt att förvara pengar, smycken, pass och dylikt på ett säkert ställe.

För det andra internet/telefoni och då ska man ska vara kritisk och ifrågasättande varför de ringer just till mig och att aldrig lämna ut koder via telefon eller logga aldrig in med bankid eller koder om någon begär det.

Och för det tredje när det gäller offentliga miljöer och affärer ska man skydda sina kort och koder väl och vara observant när man betalar. Det ställdes även en hel del frågor under genomgången och det var ett uppskattat inslag.

Medlemmarna serverades kaffe/te, smörgås och en gokaka. Och som avslutning till mötet ordnades även lotteri bland dagens medlemmar.

Ordföranden tackade kaffegruppen och alla mötesdeltagarna och avslutade dagens möte med en önskan om återseende den 13 december i Molidens församlingslokal till julgröt.