Förening Mo

2023-01-18

Den 18 januari träffades 39 medlemmar i Gottne IF:s föreningsgård, trots att snön fallit decimeterhög på vägarna under natten och tidiga morgonen.

Protokollet från novembermötet lästes och godkändes. Informationer delgavs om renoveringen av föreningsgården, om planerade cirklar (snickerier, handarbeten, en matlagningskurs för herrar och en hälsocirkel).

Sedan fick Lars Westberg, MIVA, ta över mikrofonen. Ordföranden presenterade honom som chefredaktören för ”Gottne-Posten”, och bad honom också berätta om hur det gick till. Han talade till sin barndoms vuxna vänner och berättade om ”pojkstreck”, om kojbyggen och om idén att börja skriva en lokaltidning, som kallades ”Kojnytt”. Eftersom de mer och mer informerade om lokala händelser runt Gottnetrakten döptes den populära tidningen om till ”Gottne-Posten” med 250 abonnenter. Hans studier och karriär ledde honom till Örebro och sedan Stockholm under 10 år.

När MIVA öppnade i Övik var det ganska ”självklart” att familjen Westberg flyttade inte bara till Övik utan till och med till föräldrahemmet i Gottne. Han informerade oss om MIVA’s verksamhet, vad som gäller för hushållsavfall, vilken tunna som bildar gas, att 1kg matavfall bildar gas för att köra en bil 2,5 km. Det övriga avfallet förbränns och bildar energi. Vatten kommer som en självklar sak ur våra kranar. I vår kommun har vi hundratals mil ledningar för att nå fram till alla. Lars har en enorm förmåga att fängsla allas uppmärksamhet. Tack Lars.

Efter det intressanta föredraget serverade kaffegruppen en god smörgås och en fantastisk gokaka till kaffet. Efter dragningen av lotteriet skildes vi åt, glada i hågen och kanske med nya återvinningsidéer. Den 15 februari ses vi i Molidens församlingshhem för vårt årsmöte.