Förening Kvänum

SALEBY

ETT HAV AV DAHLIOR

I slutet av augtusti hade NLT ett stort reportage om en trädgård i Saleby helt inriktad på dahlior. Den artikeln orsakade att medlemmarna i vår Friskvårdscirkel genast bestämde sig för att ändra vårt alldeles nya höstprogram. Det ledde till att vi gjorde ett besök hos Maj-Britt och Olof Ekblad på gården Hallabo och det tror vi att ingen ångrade. Vad vi mötte var en stor trädgård, lite kuperad med fruktträd, gräsmattor och enorma rabatter med dahlior. Olof Ekblad visade oss runt en hel timma och berättade om historien varför det blev just dahlior samt demonstrerade en mängd olika dahlior. Han gjorde det på ett fascinerande och levande sätt med mängder av detaljer. Han berättade också om det arbetskrävande jobbet med växterna som t.ex måste tas upp på hösten för att planteras ut igen efter vintern. Varje år kan familjen sälja överskottet på lökar och vi gissade att det nog blir ett återbesök i slutet av mars för visst kan det vara revligt att ha några dahlior eller hur? Vårt besök slutade med att vi drack vårt medhavda kaffe i gårdens växthus som gav en god värme i det eljest lite kyliga och mulna vädret!

Foto Roland Valdemarsson