Förening Kvänum

NITAS MACK OCH LANTHANDEL

PRO:s Friskvårdscirkel har gjort ett besök hos Nitas mack och lanthandel utanför Götene. Det blev en upplevelse! Innehavaren Johnny Johansson berättade och visade runt. Där fanns över 80.000 föremål i huvudsak från gamla motorfordon och äldre förpackningar från lanthandel och annan affärsverksamhet. Johnny tycktes ha en detaljerad kunskap om varje föremål, varifån det kom och vad det kostade. Och det var inte småpengar vissa föremål hade ett värde på tiotusentals kronor. Frun i huset serverade dessutom kaffe med synnerligen goda hembakta bakverk.

Utställningen har endast öppet torsdagar. Övriga dagar går åt till underhåll och införskaffande av nya grejor, marknader och auktioner.

Vi som deltog i besöket blev överväldiga av det enorma omfånget, möjligen var det någon som suckade " det här var för mycket " Kanske det ...men Nitas mack är värt ett besök.

Här kan ni berätta mer om föreningens verksamhet.