Förening Kvänum

BESÖK I LARV

ETT LARVVIGT BESÖK

Vår friskvårdscirkel har gjort ett besök vår grannby med det välklingande namnet Larv, närmare bestämt i skolan. Med Hasse Lundmark som guide tog vi del av samlingarna i det kombinerade skol- och hembygdsmuseet som är inrymt i skolans källarutrymmen. En f.d. lärare i skolan Marianne Svensson har där samlat möbler, undervisningsmaterial, klassfoton och andra skolminnen från främst 1940 – 50-talen Dessutom har Hembygdsföreningen tillfört hushållsutrustning och hantverksföremål just från den tiden. Alla som deltog var imponerade över innehållet i den lilla utställningen och inte minst över Hasse Lundmarks förmåga att berätta! Vi avslutade besöket med fika på altanen till klubbhuset på Hedensborg där Hasse berättade om återuppbyggnaden av huset efter attentatet och branden för några år sedan. Han påpekade att hela bygden blev engagerad i återuppbyggnaden och att föreningen, Larvs FK, har en mycket bred verksamhet med motionsanläggning och flera idrotter vid sidan av fotbollen.