Förening Kvänum

Foto: Roland Waldemarsson

N.VÅNGA

NY START FÖR FRISKVÅRDSCIRKELN!

Vi startade vår Friskvårdcirkel med ett planerigsmöte i Oltorp för några veckor sedan , följt av ett besök i N.Vånga den 21 augusti. ” N.Vånga!” kanske Du säger, ”Vad har det att bjuda på?” Jo, vi fann att det var åtskilligt. En historia, långt tillbaka till folkvandringstiden. En runsten, daterad omkring år 500 med den allra äldsta typen av runor. Vidare en tingsplats från tiden då N. Vånga var ett rättsligt centrum i Skånings härad och inte att förglömma Lagman Lumbers hög. Detta blandat med minnen från 1900-talet, allt demonstrerat och berättat av Lars-Ove Karlsson, som också lade till egna minnen från bygden. Vi avslutade som vanligt med egen medhavd fika på Exelsiorsföreningens rastplats utanför kyrkan. Nästa utflykt med Friskvårdscirkel blir fredagen den 4 september då vi besöker Kinnekulle. Vi blir guidade av medlemmar i PRO Kinnekulle. Alla medlemmar i PRO är välkomna att följa med men ni måste anmäla till Anders, tel 073-2576643, i förväg så att det finns plats i bilar till alla.

Roland Valdemarsson