Förening Kvänum

ÅSLETÅ

Personer framför träd

Foto: Roland Valdemarsson

Sex personer ur vår Friskvårdscirkel besökte den 6:e maj 2020 Åsletå. Det är Sveriges största ännu bevarande bygata med byggnader från 1700- talet och framåt. tillsammans med en utställningslokal och en gammal kvarn finns här mycket att se och ta del av.

Efter att ha tittat in i Majes ryggåsstuga från 1700-talet och jämfört med våra egna bostäder kunde vi konstatera att förhållanden onekligen blivit bättre med åren!

Det är Åsele/Mullarp/Tiarps hembygdsförening som äger och driver anläggningen med stora egna arbetsinsatser och vissa allmänna bidrag. Där finns även en byggnad innehållande cafe restaurang och konferanslokaler. Vi lät oss väl smaka och kan rekomendera övriga medlemmar att göra ett besök i sommar.

Foto: Roland Valdemarsson