Förening Kvänum

PRO PÅ KINNEKULLE

Vår friskvårdscirkel besökte Kinnekulle första fredagen i september. Vi blev guidade på ett grundligt och levande sätt av PRO Kinnekulles ordf. Hans Ryman och Gunilla Sahlström, pensionerad lärare.

De berättade om alla medeltida kyrkor som fortfarande är i bruk. Vi fick ett påtagligt bevis för detta: Samtidigt som vi lysnade till våra guider i Forshems kyrka höll personalen på att förbereda en begravning som skulle ske några timmar senare.

Vi gjorde en rundtur med våra guider och såg de flesta herrgårdarna på Kinnekulle. Ursprungligen ägdes nästan alla dessa av svenska adelsätter men efter hand har äganderätten till några av godsen gått över till människor utanför det gamla frälset. Vi drack vårt förmiddagskaffe på Hällekis säteri. Ursprungligen hade vi planerat ett besök på drygt två timmar men vad räckte det ? Vårt besök varade c:a fyra timmar ett gott betyg till arangemanget. Vi tio som deltog var mycket nöjda med dagen!

Foto Roland Valdemarsson

Här kan ni berätta mer om föreningens verksamhet.

Foto Roland Valdemarsson