Förening Kvänum

BESÖK I OD

SKOG, SKOG OCH ÅTER SKOG.

Vår Friskvårdscirkel avslutade höstens träffar med ett besök i Od. Ciceron var Nils Enoksson som har sina rötter i socknen. Ja, vi såg till och med åkern där det legat ett hus, huset där Nils föddes! Inte mindre än fjorton medlemmar deltog i utflykten. Vi såg Gammalgården, en samling äldre byggnader där Holger Sandin från Hembygdsföreningen i Od visade runt och berättade- Miljön i Od var helt annorlunda än vad vi slättbor är vana vid. Skog, skog och åter skog och flera kilometer in i skogen ett gammalt torp, nu bevarat som jaktstuga! Nils berättade att bygden blickar framåt, nya bostäder planerades och att flera unga familjer valt att bosätta sig i byn. Dessutom förfogar Od över något så ovanligt i en skogsocken som ett bokcafè. Där vi väl lät oss smaka av allt hembakat och någon kanske köpte en bok. De berättade att detta ensliga bokcafè årligen hade c:a 30.000 besökare! Vi lämnade även några häften från vår skrivcirkel till försäljning. Besöket i Od var cirkelns sista för året. Någon gång under februari startar vi på nytt med planering av vårens verksamhet. Om Du har idéer om lämpliga aktiviteter i vår cirkel så hör av Dig. Vi har haft verksamhet, hela året trots Coronapandemin. Det har gått bra, vi har hållit avstånd, några gånger har någon stannat hemma på grund av främst förkylning. Så vitt vi vet har ingen i vår cirkel drabbats av Coronasmitta och i små grupper går det faktiskt att upprätthålla sociala kontakter.

Foto: Roland Valdemarsson

Foto; Roland Valdemarsson