Förening Kvänum

BIBLIOTEKSBESÖK I VARA

ATT VARA ELLER INTE VARA!

Vi har besökt Vara! Du kanske tänker ”Ja vad är det med det då?”! Jo, vi har gjort två intressanta studiebesök. Först Kommunens huvudbibliotek där Annica Svensk informerade om verksamheten. Den är omfattande och fram för allt är nästan all service biblioteket kan erbjuda helt och hållet gratis och tillgänglig för alla innevånare.. Ett exempel på det är Tomrummet, en ny stor yta som exempelvis en förening kan låna utan kostnad för en träff eller ett möte. Hon berättade även att vi för närvarande har fyra bibliotek i kommunen. Under coronapandemin har antalet besökare totalt minskat men antalet boklån ökat. Efter en intensiv timma på biblioteket var vi fikasugna och sådana besvär kan som bekant åtgärdas på Nordpolen. En av ägarna, Per Larsson, berättade om Nordpolens historia från början av 1900-talet fram till nu liksom om dagens omfattande verksamhet. Vi lyssnade, återupplevde tidigare minnen från cafeet och lät oss väl smaka! Nästa träff med cirkeln, 30 oktober, blir ett besök i Od, där Nils Enoksson kommer att guida! OBS avresa kl 09.15!

Foto Roland Valdemarsson