Förening Kvänum

FRISKVÅRDSCIRKELN PÅ HISTORISKT BESÖK

Personer framför träd

Foto: Roland Valdemarsson

Gården Holmen är centralt belägen i Larv,ligger precis i mitten av socknen, ungefär två kilometer från närmaste bebyggelse med skog runt omkring. Till denna geografiska mittpunkt reste vi sex medlemmar, fredagen den 3;e april. Strax före ankomsten stoppades vi av ett träd mitt över vägen. Det hade blåst ordentligt dagen före, Vi fick vända om och ta en annan knapt farbar väg centralorten i fråga. väl framme berättade Anders Nilsson hur gården fungerade förr i tiden, Holmen hade då fem granngårdar, Alla dessa var bebodda i början av 1900-talet, familjer med många barn som hade fyra till sex kilometer att gå till Larvs skola varannan dag. Nu är alla dessa gårdar skogbeväxta, husen borta, här och var syns rester av husplaner, någon enstaka stenkällare har stått emot tidens tand.Vi lät oss väl smaka av medhavd matsäck och filosoferade över hur tiderna förändrats.

Foto:Roland Valdemarsson

Foto:Roland Valdemarssom