Förening Lindsdal

Här kan du berätta om din förening eller verksamhet.

Studiebesök på James Bond museet i Nybro.

PRO Lindsdal genomförde ett studiebesök på James Bond museet i Nybro onsdagen den 8 november. Ett tiotal medlemmar deltog.

Vi mottogs av ägaren Gunnar Schäfer som sedan 2007 heter James Bond som hälsade oss välkomna.

Gunnar berättade att hans intresse för James Bond startade väldigt tidigt eftersom han har en liknande bakgrund som författaren till böckerna om James Bond. Författaren heter Ian Flemming, Ians pappa gick bort när Ian var väldigt liten, Gunnar pappa försvann och återvände inte från en resa till Tyskland.

Denna liknande bakgrund gjorde att Gunnar läste Ians böcker om James Bond och såg filmerna. Därefter så började Gunnar att samla prylar med kopplingar till agenten 007. Idag rymmer museet en mängd olika föremål alla med anknytning till James Bond.

Där finns allt från affischer, filmer, motorcyklar, bilar båtar, flygplan m m. Gunnar guidade oss runt och berättade på ett engagerat och mycket kunnigt sätt om de olika föremålen.

I samband med kaffestunden så fick vi ta del av hans stora kunskaper om champagne. Vi fick en ingående information om denna dryck.

Vi tackade för ett mycket intressant besök.

Text: Tommy Halvarsson Foto: Tommy Halvarsson och Solveig Sandberg