Vi stödjer inte din webbläsare!

Vi rekommenderar att du uppgraderar din webbläsare för en bättre upplevelse.

Distrikt Gävleborg

Konsumentrådet

Här kommer information från konsumentrådet att finnas.

Inför verksamhetsåret 2023 har PRO kongressen antagit ett nytt handlingsprogram för PRO. Handlingsprogrammet ligger till grund för distriktets verksamhetsplanering.

Konsumenter ska ges ökad makt och ökad tillgång till kunskap. PRO:s medlemmar ska bli kunniga och medvetna konsumenter för att kunna påverka.

PRO:S handlingsprogram innehåller tre grundkrav:

  • Den kommunala konsumentvägledningen ska vara obligatorisk.
  • Bankkontor ska erbjuda kontanthantering, offentliga aktörer samt handel och restauranger ska ta emot kontanter.
  • Förpacknings- och livsmedelsindustrin ska utveckla förpackningar som alla konsumenter kan hantera utan hjälp.

Konsumentansvarig i distriktet ska:

  • Stimulera till aktiviteter som bidrar till ökad konsumentmakt och ökad tillgång till kunskap.
  • Samla konsumentansvarig från föreningarna i distriktet eller stötta dem på annat sätt. Erfarenhetsutbyte och samordning mellan föreningarna är en nyckel till framgång.
  • Planera och genomföra temadagar, utbildningsdagar och föreläsningar. Detta kan vara bra aktiviteter på distriktsnivå.

Inom distriktet vill konsumentrådet under 2023 prioritera följande:

  • Verka för ökad kunskap om framtidsfullmakt och testamente bland distriktets medlemmar. Det ska vi göra tillsammans med samorg, föreningar samt externa aktörer.
  • Genomföra gemensam utbildningsdag tillsammans med distriktets Hälsoråd. Utbildningen ska om möjligt anordnas i Gävle alternativt Bollnäs eftersom föreningar i distriktet har möjlighet att åka kollektivt till Bollnäs. Eventuellt kan det bli aktuellt med en dag i Gästrikland och en i Hälsingland.

Beräknade kostnader för verksamheten 2023:

  • Ett utbildningstillfälle för föreningars konsumentansvariga.
  • Kostnader för externa medverkande vid besök i samorg och föreningar.

I konsumentrådet ingår: Lena Wejander Gävle sammankallande, Britt-Marie Linder Sandviken, Anita Walther Gävle, Majvor Myrberg Hudiksvall.

PRO:s handlingsprogram lyfter fram PRO:s vision, gemenskap och förändring som är grunden för verksamheten med meningsfulla aktiviteter och social gemenskap och påverkansarbete. I programmet finns också PRO:s grundläggande värderingar samt viktiga ställningstaganden och krav. PRO har tre huvudkrav för konsumentfrågorna i handlings-programmet för 2018 - 2022

  • Den kommunala konsumentvägledningen ska utvecklas
  • Vi ska verka för ny lagstiftning som kräver skriftlig bekräftelse vid telefonförsäljning innan avtal är giltigt
  • Ny lagstiftning om att bankerna ska ta sitt ansvar för tillgång till och hantering av kontanter i hela landet

Andemeningen i handlingsprogrammet är att konsumenter ska ges ökad makt och ökad tillgång till kunskap. PRO:s medlemmar ska bli kunniga och medvetna konsumenter för att kunna påverka.

Inom distriktet vill konsumentrådet under 2022 prioritera

  • PRO:s prisundersökning
  • Den kommunala konsumentvägledningen ska utvecklas.
  • Vi ska sprida kunskap om PRO:s samarbete med Råd och Rön samt konsumenträtt.
  • Bedrägerier mot äldre ska motverkas.

Rådet ska erbjuda samtliga samorganisationer stöd för att utveckla konsumentfrågorna inom distriktets föreningar. Målet är samtliga föreningar ska ha en konsumentansvarig inom föreningen.

Föreningarnas konsumentansvariga ska erbjudas utbildning under 2022.

Beräknade kostnader för verksamheten 2022

  • Ett utbildningstillfälle i anslutning till 2022 års prisundersökning
  • Ett utbildningstillfälle för föreningarnas konsumentansvariga

I konsumentrådet ingår Lena Wejander Gävle sammankallande,

Anita Walther Gävle, Britt-Mari Linder Sandviken, Maivor Myrberg Hudiksvall samt en person från Hälsingland / Gästrikland.

Konsumentrådets verksamhet ska ge stöd och stimulans till samorganisa-tioner och föreningar inom distriktet. Restriktionerna kring Corona pandemin har dock medfört att verksamheten under året varit begränsad.

Konsumentrådet har haft två träffar, ett under våren, telefonmöte, och ett fysiskt möte under hösten. Eva Pettersson från Ockelbo har tråkigt nog lämnat konsumentrådet under året. Eva har ännu inte ersatts av någon ny ledamot.

I oktober då pandemiläget var lite lugnare hade vi en utbildnings-dag på CFL i Söderhamn tillsammans med friskvårdsansvariga, 35 deltagare. Ola Nilsson från PRO RIKS var inbjuden. Inom konsument-området pratade han om PRO:s konsumentpolitik, ekologiska och närproducerade varor samt PRO:s uppfattning kring det kontantfria samhället. Det måste vara möjligt att betala med kontanter även i framtiden. Deltagarna tittade på en av de filmer i som tagits fram tillsammans med övriga pensionärsorganisationer och polisen kring bedrägerier mot pensionärer i hemmet och på nätet, ”Försök inte lura mig”. Konsumentrådet kommer gärna ut till samorganisationer och föreningar och diskuterar dessa filmer med medlemmarna.

I början av december genomfördes PRO:s prisundersökning. Den fyllde 30 år 2021. Inför prisundersökningen hade varukorgen uppdaterats för att bättre passa dagens pensionärer. Prisundersökningen jämförde även kostnader för att handla på nätet. Distriktet deltog genom ett antal erfarna prisundersökare. Tack för värdefullt deltagande. Gävleborg kom som 5:e billigaste län. Resultatet av prisundersökningen finns tillgänglig på distriktets hemsida.

Under året har PRO Riks haft ett antal digitala utbildningsdagar för konsumentansvariga på distriktsnivå. Sammankallande i rådet har deltagit.

I rådet ingår sammankallande Lena Wejander, Britt-Marie Linder, Anita Walther, och Majvor Myrberg,

PRO:s handlingsprogram lyfter fram PRO:s vision, gemenskap och förändring som är grunden för verksamheten med meningsfulla aktiviteter och social gemenskap och påverkansarbete. I programmet finns också PRO:s grundläggande värderingar samt viktiga ställningstaganden och krav. PRO har tre huvudkrav för konsumentfrågorna i handlingsprogrammet för 2018-2022

  • Den kommunala konsumentvägledningen ska utvecklas
  • Vi ska verka för ny lagstiftning som kräver skriftlig bekräftelse vid telefonförsäljning innan avtal är giltigt
  • Ny lagstiftning om att bankerna ska ta sitt ansvar för tillgång till och hantering av kontanter i hela landet

Andemeningen i handlingsprogrammet är att konsumenter ska ges ökad makt och ökad tillgång till kunskap. PRO:s medlemmar ska bli kunniga och medvetna konsumenter för att kunna påverka.

Inom distriktet vill konsumentrådet under 2021 prioritera

  • PRO:s prisundersökning
  • Den kommunala konsumentvägledningen ska utvecklas.
  • Vi ska sprida kunskap om PRO:s samarbete med Råd och Rön samt konsumenträtt.
  • Bedrägerier mot äldre ska motverkas.

Rådet ska erbjuda samtliga samorganisationer stöd för att utveckla konsumentfrågorna inom distriktets föreningar. Målet är samtliga föreningar ska ha en konsumentansvarig inom föreningen.

Föreningarnas konsumentansvariga ska erbjudas utbildning under 2021.

Beräknade kostnader för verksamheten 2021

  • Ett utbildningstillfälle i anslutning till 2021 års prisundersökning
  • Ett utbildningstillfälle för föreningarnas konsumentansvariga

I konsumentrådet ingår Anita Walther. Gävle, Britt-Mari Linder, Sandviken, Eva Pettersson, Ockelbo samt Lena Wejander, Gävle.