Distrikt Gävleborg

Kommunikationsrådet

Här kommer information från kommunikationsrådet att finnas

Rådet har till uppgift att samordna frågor som gäller information och utbildning till medlemmar via olika kanaler.
I rådet finns IT-ansvarig och Webb-ansvarig som tillsammans ska samordna alla IT-frågor som hemsidor, medlemssystemet, epost-systemet mm dvs allt som handlar om hur vi kommunicerar med varandra enligt PRO Kommunikationshandbok.
K-rådet deltar även i PRO Riks IT-Forum, Utbildnings-Material-Gruppen samt i de årliga träffarna för webb-redaktörer anordnade av PRO Riks.

K-rådet ska bjuda in hemsides-redaktörerna för föreningarna i Gästrikland och Hälsingland till ett mötestillfälle under våren och ett under hösten för att utveckla hemsidorna – vilket är vårt ansikte utåt.
K-rådet ska även ha kontakt med de föreningar som ännu inte startat sin hemsida och erbjuda hjälp och stöd. Målet är att alla föreningar i distriktet har aktuella hemsidor slutet av 2023.
K-rådet ska bjuda in föreningarna i Gästrikland och Hälsingland till minst ett mötestillfälle på våren och ett på hösten för att presentera och diskutera medlemssystemet. Målet är att vid slutet av 2023 ska alla föreningar i distriktet använda medlemssystemet digitalt.
Utbildningstillfällena samordnas alltid av Samorganisationerna som samlar in behoven från föreningarna.
Vid alla möten ska K-rådet visa hur e-posten fungerar. Målet är att distriktet kan kommunicera med alla samorganisationer och föreningar via e-post senast till sommaren 2023.

I Kommunikationsrådet ingår: Rolf Lundin Arbrå sammankallande, Ralf Ivarsson Ovanåker, Siri Nordquist Sandviken, Ulf Lindblom Valbo samt Lennart Canskog Ljusdal.

K-rådet ska även ha kontakt med de föreningar som ännu inte startat sin hemsida och erbjuda hjälp och stöd. Målet är att alla föreningar i distriktet har aktuella hemsidor slutet av 2022.
K-rådet ska bjuda in föreningarna i Gästrikland och Hälsingland till minst ett mötestillfälle på våren och ett på hösten för att presentera och diskutera medlemssystemet. Målet är att vid slutet av 2022 ska alla föreningar i distriktet använda medlemssystemet digitalt.
Vid alla möten ska K-rådet visa hur e-posten fungerar. Målet är att distriktet kan kommunicera med alla samorganisationer och föreningar via e-post senast till sommaren 2022.
I Kommunikationsrådet ingår Rolf Lundin Arbrå sammankallande, Ralf Ivarsson Ovanåker, Kristina Berg Storvik, Ulf Lindblom Valbo samt Lennart Canskog Ljusdal.

I rådet finns IT-ansvarig och Webb-ansvariga som tillsammans ska samordna all utbildning och användning av hemsidor, medlemssystemet Harald, samt kommunikation via e-postsystemet. Rådet ger information till alla våra medlemmar via olika kanaler. K-rådet har haft 2 möten under året där vi planerat kommande aktiviteter.

Under det mycket speciella året 2021 då många fysiska möten stoppats av restriktioner på grund av Coronapandemin, har vi ändå gjort stora framsteg vad gäller hantering av medlemssystemet Harald och webbverktyget Sitevision. Vi har genom flera fysiska möten och några digitala möten utbildat föreningarnas och samorganisationernas ansvariga att hantera hemsidan och webben på ett bra sätt.

Under året har vi fått fram en mycket bra och levande hemsida där det förutom all information om distriktet och dess verksamhet även finns tillgång till utbildningsmaterial under fliken ”IT-information”.

Vi har genomfört utbildning av mer än 30 webbredaktörer under 2021, där vi nått två tredjedelar av distriktets föreningar. Vid årsskiftet har nästan alla föreningar uppdaterade hemsidor.

Vi har genomfört utbildning av nästan alla medlemsansvariga under 2021, och genomfört flera återträffar för att utbyta erfarenheter och lära ut nya delar av Harald allt efter som de utvecklas.

E-postsystemet används aktivt av drygt 30 föreningar – övriga vill fortfarande ha papperspost. Vid alla träffar med föreningar lär vi ut hur man läser den nya e-posten.

I rådet ingår sammankallande Rolf Lundin Arbrå, Ralf Ivarsson Ovanåker, Lennart Canskog Los, Ulf Lindman Valbo samt Kristina Berg Storvik.

Rådet har till uppgift att samordna frågor som gäller information och utbildning till våra medlemmar via olika kanaler.

Rådet ska ge ut informationsblad vilka ska skickas ut till distriktets samorganisationer och föreningar. Informationsbladet ska vara ett komplement till den digitala information som meddelas på distriktets hemsida samt skickas ut till föreningarnas och samorganisationernas e-postlåda.

K-rådet deltar även i PRO Riks IT-Forum samt i de årliga träffarna för webb-redaktörer anordnade av PRO Riks.

K-rådet ska bjuda in hemsides-redaktörerna för föreningarna i Gästrikland och Hälsingland till ett mötestillfälle under våren och ett under hösten för att utveckla våra hemsidor – vilket är vårt ansikte utåt. K-rådet ska även ha kontakt med de föreningar som ännu inte startat sin hemsida och erbjuda hjälp och stöd. Målet är att alla föreningar i distriktet har aktuella hemsidor slutet av 2021.

K-rådet ska bjuda in föreningarna i Gästrikland och Hälsingland till minst ett mötestillfälle på våren och ett på hösten för att presentera och diskutera medlemssystemet. Målet är att vid slutet av 2021 ska alla föreningar i distriktet använda medlemssystemet digitalt.

Vid alla möten ska vi visa hur e-posten fungerar. Målet är att distriktet kan kommunicera med alla samorganisationer och föreningar via e-post vid mitten av 2021.

I K-rådet ingår Rolf Lundin Arbrå sammankallande, Ralf Ivarsson Ovanåker, Kristina Berg Storvik, Ulf Lindblom Valbo samt Lennart Canskog Ljusdal.