Distrikt Gävleborg

Medlemsrådet

Här kommer information från medlemsrådet att finnas.

Målet för 2023 är att rekrytera 450 nya medlemmar, ca 10/förening, och behålla fler gamla än tidigare.

• För att lyckas med detta vill vi med hjälp av föreningarna samla ihop en idékatalog med attraktiva aktiviteter för alla åldrar.
  • Vi vill propagera för att Medlemsbrev via sms/mejl används för tät information till medlemmarna.
  • Vi vill sprida information om Rekryteringsfoldern så att den används på ett effektivt sätt till bland annat 65 års-brevet.
  • Vi vill att kraft läggs på attraktiva Resor för olika kategorier medlemmar.
  • Vi vill stödja Kontaktombudsverksamheten i de föreningar som så önskar och har möjlighet.
  • Vi vill genomföra två utbildningsdagar under året för att nå målen.

I medlemsrådet ingår: Margareta Stenberg, Storvik sammankallande, Susanne Falk, Gävle, Barbro Berglind, Sandviken, Maj-Britt Norlander, Hudiksvall samt Birgitta Jonsson, Ovanåker.

Efter ett år då det mesta i verksamheten av kända själ legat i träda, ser vi nu fram emot år 2022 med tillförsikt.

Våra mål är bl.a.

• Se till att en givande kontaktombudsverksamhet finns i så stor utsträckning som möjligt i våra föreningar.
  • Vara delaktig och inspirerande för föreningarna vid bl.a. kampanjer och medlemsrekryteringar
  • Inspirera och föreslå nya verksamheter och ta hand om medlemmarna så de känner sig välkomna i de olika föreningsaktiviteterna.

För att nå målen behöver vi påfyllning av kunskap, råd och idéer och ska därför under året inbjuda till två utbildningsdagar under 2022.

I rådet ingår Sylvia Bodin Årsunda sammankallande, Barbro Berglind Sandviken, Susanne Falk Gävle, Birgitta Jonsson Ovanåker samt en person från Hälsingland / Gästrikland.

Medlemsrådets uppgift är att stödja föreningarna och samorganisationerna i arbetet att värva nya medlemmar och även behålla dem. Detta sker huvudsakligen genom utbildning av medlemsansvariga samt ekonomiskt stöd vid medlemsvärvningar. Rådet ska också sammanställa en idèbank för bra aktiviteter som genererar nyrekrytering och trivsel för medlemmarna.

Då pandemin fortfarande håller ett stadigt grepp om oss har det på grund av rådande restriktioner varit omöjligt att genomföra tänkta verksamheter. Får hoppas att år 2022 ska byta tonart och lämna molltonerna bakom oss och i stället bjuda på toner i dur.

I rådet ingår sammankallande Sylvia Bodin Årsunda, Susanne Falk Gävle, Barbro Berglind Sandviken, Birgitta Jonsson Bollnäs samt en vakans från norra Hälsingland.

PR0-kontakt och Medlemsrådet har fr.o.m. 4 mars 2020 slagits ihop till ett råd: Medlemsrådet. Verksamhetsplan för år 2021 är följande:

Ett mål för rådet är att ha en givande kontaktombudsverksamhet. Se till så att kontaktombud finns i så stor utsträckning som möjligt i våra föreningar.

Rådet ska också vara delaktiga och inspirerande för föreningar vid bl.a. kampanjer för medlemsrekryteringar.

Nästa steg nog så viktigt är att ta hand om våra medlemmar så de känner sig välkomna i de olika föreningsaktiviteterna. Vidare inspirera och föreslå nya verksamheter som kan attrahera yngre medlemsgrupper.

För att nå målen och få en stabil grund att gå ut ifrån behövs påfyllning av idéer och råd. Förhoppningen är att rådet, om pandemin lugnar sig, ska kunna genomföra två utbildningsdagar under år 2021. En på våren och en på hösten.

I medlemsrådet ingår Sylvia Bodin Årsunda sammankallande, Susanne Falk Gävle, Barbro Berglind Sandviken, Birgitta Jonsson Bollnäs samt Hans-Erik Larsson Gnarp.