Distrikt Gävleborg

Trippelskrapet

Här finns information om Trippelskrapet

Överskottet från Trippelskrapet är en viktig inkomstkälla för PRO-föreningar över hela landet. Den största inkomst-källan för PRO är medlemsavgiften, som nummer tre kommer Trippelskrapet. Mycket bra verksamhet kan genomföras tack vare försäljning av Trippelskrapet.

Målet att sälja 2,0 lotter per medlem ligger kvar.

Vi ser att det finns vissa föreningar som inte säljer lotter, men vill ta del av vinsten. De missar möjligheten att lösa in vinstlotter från sina medlemmar, som prenumererar eller köper av andra.
Årets Trippelskrapsträff kommer att äga rum i december/januari. Då kommer tips och idéer om hur man enkelt kan använda och öka försäljningen av lotter.
Föreningarna kommer vid det tillfället få möjlighet att kvittera ut sina beställda Trippelskrapslotter. Inbjudna till träffarna blir föreningarnas ordförande, kassör och lotteriansvarig, med förhoppning att alla föreningar deltager.

Ansvarig för Trippelskrapet är Margareta Stenberg Storviksbygden samt Jana Wimark på PRO-kansliet

Överskottet från Trippelskrapet är en viktig inkomstkälla för PRO-föreningar över hela landet. Det största inkomstkällan för PRO är avgifter från medlemmar, som nummer tre kommer Trippelskrapet. Mycket bra verksamhet kan genomföras tack vare försäljning av Trippelskrapslotter.

Målet att sälja 2,0 lotter per medlem ligger kvar. Vi ser att det finns ett visst motstånd att sälja lotter men inget köpmotstånd.
Årets Trippelskrapsträff kommer att äga rum i början av december på två orter. Då kommer tips och idéer om hur man enkelt kan använda och öka försäljningen av lotter.
Föreningarna kommer vid det tillfället få möjlighet att kvittera ut sina beställda Trippelskrapslotter. Inbjudna till träffarna blir föreningarnas ordförande, kassör och lotteriansvarig, med förhoppningen att alla föreningar deltar.

Ansvarig för Trippelskrapet är Margareta Stenberg samt Jana Wimark PRO-kansliet

Pandemin är fortfarande kvar under 2021, det betyder att vi inte kan träffas på samma sätt, som vi är vana med.

I år har vi ändå sålt 23 500 lotter, det är MYCKET BRA, vi ställde om och hade många uteaktiviteter. Deltog på mässor, återvändardagar och loppis riktad till allmänheten, då är våra lotter mycket lättsålda.

Högvinster som gått till vårt distrikt är 1 000 000 kr till Hudiksvall samt 25 000 kr till Sandviken. GRATTIS!

Trippelskrapsträffar hade planerats in i början av december, men fick skjutas fram till januari, eftersom det var pappersbrist i Canada där man trycker lotterna, leveransen blev försenad till i början av 2022.

Bra exempel på användning av lotterna är priser vid tävlingar, gåvor vid uppvaktningar, avtackning och uppmuntran till cirkelledare, förtroendevalda, styrelse m fl. Lös även in vinster från prenumeranter.

Ni kan även ta hand om prenumeration från era medlemmar, lämna ett kuvert med 8 lotter/månad och de betalar 200 kr /mån. Då får ni även provision på de lotterna, vilket vi missar vid prenumerationer direkt från lotteriet.

Möjligheten att sälja 5 lotter för 100 kr har varit till stor hjälp för föreningarna detta år, då distriktet betalade den 5:e lotten. På mässor och andra utåtriktade aktiviteter kan man alltid sälja 5 lotter för 100 Kr. Kontakta PRO Gävleborg för mer information.

Ansvariga för Trippelskrapet är Margareta Stenberg, Storvik samt Jana Wimark på PRO-kansliet i Gävle.

Målet att sälja 2,0 lotter per medlem ligger kvar. Vi ser att det att det finns ett visst motstånd att sälja Trippelskrapslotter men inget köpmotstånd.

I våra nya stadgar kan man läsa att alla ska bidra till att sälja Trippelskrapet.

Vi har som mål för 2021 att besöka de föreningar som inte säljer lotter men även ge stöd till dem som vill öka sin försäljning. Vår årliga Trippelskraps-träff kommer att äga rum i slutet på november. Då kommer föreningarna att få möjlighet att kvittera ut sina Trippelskrapslotter.