Distrikt Gävleborg

Trafik- och säkerhetsrådet

Här kommer information från trafik- och säkerhetsrådet att finnas.

Rådet kommer under år 2023 fortsätta stödja samorganisationer och föreningar med aktuell trafik- och säkerhetsinformation, bl a hur man undviker att bli utsatt för stölder, bedrägerier och databrott, det som i dagligt tal benämns ”åldringsbrott”. Fallolyckor i åldringsgruppen 65+ med dödlig utgång är fortfarande alldeles för hög i hela landet. De flesta av dem sker i hemmiljö. PRO Gävleborg kommer genom rådet att verka för information till samorganisationer och föreningar hur man med enkla medel och att ”tänka efter före” kan förhindra fallolycka.

Två av rådets medlemmar kommer även 2023 att representera PRO Gävleborg i NTF Gävleborgs Äldreråd där även medlemmar från andra pensionärs-organisationer ingår. Genom att delta i Äldrerådets utbildningsdagar kan sedan informationen spridas vidare inom PRO Gävleborg. Rådet kommer under året att verka för att det i distriktets samtliga föreningar finns ett utsett trafik- och säkerhetsombud som länk mellan föreningarna och rådet. Två rådsmöten planeras hållas under 2023, ett på våren och ett på hösten, båda på distriktets kontor i Gävle. Distriktets hemsida kommer att användas för att spridas information till medlemmarna.

I Trafik- och säkerhetsrådet ingår: Birjer Olsson Mo-Bergvik samman-kallande, Britt-Marie Linder Sandviken, Kurt Jonsson Bollnäs samt Carl-Erik Törngren Österfärnebo.

Rådet kommer under år 2022 fortsätta stödja samorganisationer och föreningar med aktuell trafik- och säkerhetsinformation, bl a hur man undviker att bli utsatt för stölder, bedrägerier och databrott, det som i dagligt tal benämns ”åldringsbrott”. Fallolyckor i åldringsgruppen 65+ med dödlig utgång är fortfarande alldeles för hög i hela landet. De flesta av dem sker i hemmiljö. PRO Gävleborg kommer genom rådet att verka för information till samorganisationer och föreningar hur man med enkla medel och att ”tänka efter före” kan förhindra fallolycka.

Två av rådets medlemmar kommer även 2022 att representera PRO Gävleborg i NTF Gävleborgs Äldreråd där även medlemmar från andra pensionärs-organisationer ingår. Genom att delta i Äldrerådets utbildningsdagar kan sedan informationen spridas vidare inom PRO Gävleborg. Rådet kommer under året att verka för att det i distriktets samtliga föreningar finns ett utsett trafik- och säkerhetsombud som länk mellan föreningarna och rådet. Två rådsmöten planeras hållas under 2022, ett på våren och ett på hösten, båda på distriktets kontor i Gävle. Distriktets hemsida kommer att användas för att spridas information till medlemmarna.

I Trafik- och säkerhetsrådet ingår: Tord Tallmarker Mo-Bergvik sammankallande till och med årsmötet, Britt-Marie Linder Sandviken, Kurt Jonsson Bollnäs samt en person från Hälsingland / Gästrikland.

Även år 2021 blev ett annorlunda år där pandemin COVID-19 dominerat all verksamhet. De utbildningsdagar som var tänkt att hållas för föreningarnas trafiksäkerhetsombud i samverkan med NTF Gävleborg ställdes in.

NTF Gävleborg genomförde i april ett digitalt Äldrerådsmöte där Tord Tallmarker deltog. NTF Gävleborg genomförde även sitt årsmöte digitalt i april där PRO Gävleborg representerades av Tord Tallmarker.

I september anordnade NTF Gävleborg ett Äldrerådsmöte i Gävle där PRO Gävleborg representerades av Tord Tallmarker och i rådet nyinvalda Britt-Marie Linder från PRO Sandviken som nu ersätter Gunnar Åkerström, PRO Valbo, som avsagt sig uppdrag i rådet.

Ett planerat regionalt Äldrerådsmöte i Gävle i slutet av september inställdes p g a pandemin. Några föreläsningar om fallolyckor och åldringsbrott i föreningarna har p g a pandemin inte gått att genomföra.

Trafik- och Säkerhetsrådet har inte haft några möten under året förutom via email och telefonkontakter, även detta p g a pågående pandemi.

I rådet ingår Sammankallande Tord Tallmarker Mo-Bergvik, Gunnar Åkerström Valbo, Britt-Marie Linder Sandviken samt Kurt Jonsson Bollnäs

Rådet kommer under 2021 att fortsätta att stödja samorganisationer och föreningar med aktuell trafik- och säkerhetsinformation – bland annat hur man förebygger fallolyckor och undviker att bli utsatt för stölder, bedrägerier och databrott – så kallade ”åldringsbrott”.

Två av rådets medlemmar representerar även 2021 PRO Gävleborg i NTF Gävleborgs Äldreråd och deltar i deras möten och utbildningsdagar för att sedan sprida informationen till föreningarnas kontaktpersoner för vidare befordran ut i föreningarna.

Rådet kommer att delta i de konferenser/utbildningar som anordnas av PRO Riks i ämnet trafik- och säkerhet för äldre.

Samorganisationer och föreningar kommer även under 2021 att ha möjlighet att på begäran få hjälp av rådets medlemmar att anordna studiecirklar eller deltagande på möten med föreläsning i ämnet trafik- och säkerhet.

En av rådets uppgifter under året är att få varje förening att utse eget trafik- och säkerhetsombud som dels skall vara kontakten med rådets medlemmar samt även kunna delta i de utbildningsdagar som NTF Gävleborg anordnar.

Två rådsmöten planeras under 2021 på PRO Gävleborgs kontor i Gävle för att samordna verksamheten.

Distriktets hemsida kommer att användas för att sprida aktuell information till medlemmarna.

I rådet ingår Tord Tallmarker Mo-Bergvik sammankallande, Gunnar Åkerström Valbo, Britt-Marie Linder Sandviken samt Kurt Jonsson Bollnäs.