Förening Lysekil

Medlemsmöte oktober

Glada mötesdeltagare Foto: Tommy

Medlemsmöte 20 oktober i Folkets Hus

Kuling och Lysekils kommun besökte PRO Lysekils oktobermöte Vi fick besök av Bettina Norder och Hanna Martinsson från avgiftsenheten på Lysekils kommun. De visade vilka olika avgifter det finns för särskilt boende. Lysekils kommun har tre olika platser för särskilt boende. Avgifterna för hyran skiljer sig lite på de olika boendena. Hyran och kosten är alltid fasta kostnader medan omvårdnadskostnaden kan variera på grund av inkomsterna. De ger oss tre olika exempel hur de får fram kostnaden för boendet. Ett par som bor i villa där en får flytta till särskilt boende och en bor kvar i villan. En ensamstående som bor i lägenhet och en ensam som bor i villa.

De gav oss en intressant upplysning om hur Lysekils kommun räknar fram boendekostnaden och hur olika det kan bli beroende på det boende som lämnas och vilken inkomst som finns.

I dag fick vi också besök av Therése Holm och Ingrid Browaldh, två fysioterapeuter från Kuling Rehab och Hälsa AB. Deras tema för dagen var att prata om fysisk aktivitet. Therése var riktigt snabb med att säga att vi suttit still alldeles för länge så det var för alla att stå upp och göra de rörelser hon visade oss. Efter övningarna kunde vi alla konstatera att vi fått upp andningen och flåset en del och det kändes riktigt bra.

Kuling vill inte att vi stressar Foto: Tommy

För mycket stillasittande är inte bra för hälsan. Att ta en paus från allt sittande en gång per timma är att rekommendera. Ta en kort promenad, gör några fysiska rörelser eller gå i trappor. Det är också viktigt att röra på sig lite längre tid några gånger i veckan. Utöver detta är det mycket bra att gå i stället för att åka till olika platser man skall till. Det var en mycket givande och viktig information vi fick om hur vi skall bete oss för att vara rädda om vår hälsa och vad vi kan förhindra när vi rör på oss.

Rådet för äldrefrågor (KPR) Rådet för äldrefrågor KPR har haft möte den 5 oktober i LSSG:s klubbhus.

På agendan för dagens sammanträde togs bland annat upp: Kompetensförsörjning vård och omsorg, seniormässan, parkeringsappar, hemtjänstkostnader för sommarboende samt färdtjänst

I Lysekils centrum finns parkeringsplatser för endast 30 minuter. På den korta tiden är det svårt att hinna med att utföra sina ärenden. Vår ordförande Christer Höglind har skrivit och skickat ett medborgarförslag att den regeln bör ändras till 1 timma. Christer har skickat ytterligare ett förslag där han yrkar på att första parkeringstimman skall vara fri även på sommaren. På kommunala parkeringsplatser i kommunen går det att betala med både kort och med App. Färdtjänsten ses över av kommunen. Det finns stora önskemål om att kunna beställa färdtjänst samma dag som man skall resa.

Aktiviteter Hela hösten är fullbokad med olika aktiviter bland annat vinprovning, söndagscafé, vandring, lättgympa, resa till Ullared och Pubafton. Det finns också platser kvar i träslöjden på onsdagar. Observera att årets budgetmöte är flyttat från 17 till 10 november.

Både PROkulele-gruppen och PROtonerna är ute och spelar på olika platser. De skall bland annat uppträda i lokalen på Kungsgatan 59 och på äldreboendet i Fiskebäck. Våra musikgrupper är populära och de är mycket ute och uppträder på olika platser.

Text: Siv

Eva lämnar vinst till Ingrid Foto: Gun