Förening Lysekil

Christer presenterar sig i Lysekilsposten

Christer Höglind

Hej mitt namn är Christer Höglind och jag är nytillträdd ordförande i Pro Lysekil.

Till dig som redan är medlem önskar jag att du är nöjd med ditt medlemskap och att du får ut det du vill av detta.

Pro är en partipolitisk och religiöst obunden förening. Detta innebär inte att vi INTE arbetar med politiska frågor för det gör vi.

PRO arbetar på många nivåer för att påverka levnadsvillkoren för äldre i vårt land.

PRO riks verkar mot de olika partierna i riksdagen, fokusfrågor just nu är pensionsfrågan, äldreomsorg samt frågan om att tandvård borde ingå i högkostnadsskyddet.

På distriktsnivå finns RPR som verkar på regionnivå där man träffar de politiskt ansvariga 4 ggr/år.

Frågor är; Hälso o sjukvård, trafik, regionalutveckling miljö och kultur.

Här finns även LPR ( Norra o Västra hälso o sjukvårdsnämnd) där vi tillhör Norra som träffas 2 ggr/år.

Frågor; primärvård, tandvård, sjukhusvård, folkhälsoinsatser.

På lokal nivå träffar vi representanter för kommunen i olika frågor via Rådet för äldrefrågor. Detta görs tillsammans med övriga Pro föreningar i kommunen samt SPF och SKPF.

Vi träffas 4 ggr/år.

Frågor är; särskilda boenden samt hemtjänst, budgetfrågor, alternativa boendeformer t.ex trygghetsboenden, gång o cykelvägar samt underhåll av dessa.

På våra medlemsmöten redovisas dessa möten av våra representanter.

För våra medlemmar har vi en uppsjö av aktiviteter och studiecirklar.

Vi tror nämligen på att fysiskt aktivitet och sociala möten främjar en god livssituation.

Att här beskriva alla är inte görbart utan jag hänvisar till vår hemsida där alla aktiviteter och kontaktpersoner finns att tillgå.

Om du inte hittar det du önskar dig är det bara att kontakta oss så skall vi försöka få igång din önskan.

Några saker behövs dock: Medlemskap, tillräckligt många, någon som är ansvarig.

Jag hör ofta påstående som ”jag känner mig inte som pensionär” vilket förvånar mig något. Pensionär är ju något som man är när man har avslutat sin yrkesverksamhet.

Jag ser på mig själv som en ganska aktiv person med många olika intressen och ändå har jag lyckats att hitta flera saker som Pro erbjudit som jag inte provat tidigare.

Därmed önskar jag dig välkommen som medlem och håll koll efter sommaren då det kommer information i LP och på hemsidan om när våra olika verksamheter kör igång.

Trevlig sommar önskar jag er alla.

Text: Christer Höglind