Vi stödjer inte din webbläsare!

Vi rekommenderar att du uppgraderar din webbläsare för en bättre upplevelse.

Förening Lysekil

Ålandsresan

Dag 1

31/8 – 3/9 anordnade PRO Lysekil och Lysekils Folkdansgille en gemensam resa till Åland med hjälp av Resemakar´n.

Ca 07.00 bar det iväg och första stoppet blev i Götene för lite fika, därefter i rask takt mot Arboga där det blev lunch.

Vår chaufför Andreas tog oss så till Stockholm där vi gick ombord på Cinderella för färd mot Åland. Det blev tid för att hitta hytterna o därefter bekanta sig med båten för att 18.30 bege oss till den väntande buffén. Och vilken buffé, där fanns inget övrigt att önska. Mätta o belåtna kunde man sedan bege sig till olika de underhållningarna som bjöds ombord. Där fanns pubunderhållning av en trubadur, piano o sång i vinbaren och 2 orkestrar som avlöste varandra i dansavdelningen. Sedan var det dags för att få sig en blund innan landstigning.

Dag 2

Det blev en tidig väckning och lite sömndruckna vandrade vi i land och hittade vår buss. Vi åkte till Hotell Park Alandia för frukost 07.00 (finsk tid). När frukosten var avklarad blev en tids väntan på att vår guide skulle dyka upp 10.00. Förvirringen blev stor när tiden gick o ingen guide dök upp. Andreas jagade Viking Line som lyckades få in en ersättare. Birgitta dök upp och det skulle visa sig bli rena högvinsten. En sådan underbar människa, så kunnig, så charmerande, så rolig.

Birgitta in action

Hon berättade att svenska var huvudspråket på Åland, vilket gjorde allt så mycket lättare för oss, vägbanorna lyste röda och det berodde på den röda graniten som fanns på ön. Åland består av 15 landskommuner av varierande storlek. Alla kommuner ansvarar för det som en kommun ska och hur det ekvationen går ihop, när man som Sottunga har ca 150 invånare, var inte lätt att förstå. Hon berättade att det pågår livliga diskussioner inför nästa års val om att slå ihop flera kommuner. Åland har ca 30 000 invånare varav ca 14 -15000 bor i Mariehamn.

Vi stannade till på Kastellholms slottsruin. Slottet uppfördes av ätten Tott. Här har kungar o adel övernattat när man varit på resa till Finland eller Sverige via Åland. Här gick nämligen den så kallade Kungsvägen. Slottet blev sedemera ett jaktslott.

Info om Kastelholm

Siv och kocken

Efter att åkt lite småvägar för att se på det vackra landskapet var det dags för lunch på Smakbyn. Här möttes vi av ägaren o stjärnkocken Michael Björklund som när han fick höra att vi var från Lysekil bad han oss hälsa till Sylve Robertsson som han gjort TV med.

Vi fick en utsökt lunch och till det hans eget vin för de som så önskade.

Därefter åkte vi till Bomarsundsfästningsruin och Notvikstornet, där vi hade en fin utsikt över området och landskapet. 1854 var det så kallade Ålandskriget, då engelsmän, fransmän och turkar knackade på porten. Åland tillhörde då Ryssland. Freden gav till följd att Åland för evigt skulle var en demilitariserat område.

Notvikstornet

Vidare på lite småvägar till Stallhagen för guidning och ölprovning. Här möttes vi av Johanna som berättade om bryggeriet som startade 2004 och då tillverkade man ca 30 000 liter/år. 2018 byggde man ut och nu hade man kapacitet för 800 000 liter/år. I dagsläget tillverkar man 1,2 miljoner liter/år ( lika mkt som Heineken gör på en dag!!!!)

Sedan provade vi 4 olika sorter och naturligtvis så föll inte alla allihop i smaken, men så är det ju. Vi bjöds även på lite tilltugg. Efter provning fanns chans till att handla i butiken.

På väg tillbaka till hotellet så åkte vi förbi stora äppelodlingar. Ungefär 65-70% av alla fiska äpplen kommer från Åland, träden blir ca 1,80 höga.

Efter en lång dag med många skratt var vi åter på hotellet för lite vila innan det blev gemensam middag.

Det blev en tidig kväll…..

Dag 3

Dagen började med en välbehövlig sovmorgon. Dagens guidning började 10.00 med en rundtur i Mariehamn. Esplanaden, den långa allén, kantades av 100 åriga lindar. Vi åkte till utsiktsplatsen Badhusberget där man fick en bra blick över staden. Längs en gata låg massor av hus ritade av Ålands första kvinnliga byggmästare Hilda Hångél, sent 1800 tal.

Man får inte ha höjdskräck

Vår guide nämnde efter en kommentar från en resande att fastighetsägarna hålls i tukt o förmaning av fasadnämnden som ser till att husen är väl bibehållna.

Vi fortsatte till det vackra naturområdet Nåtö o Järsö. Här fanns en stor hägerkoloni. Efter inträde i EU so krympte fiskeflottan från 83 fiskare till bara 5!!!

1917 blir Finland fritt från Ryssland. Julius Sundholm samlar då in 7 000 namnunderskrifter på Åland och åker till Sverige för att uppvakta kungen om att Åland borde tillhöra Sverige.

Någon angav honom och han fängslades och fick aldrig träffa kungen. NF (Nationernas Förbund) beslutar 1921 att Åland ska tillhör Finland och man ska ha självstyre och svenska blir huvudspråket. Detta stadfästes 9 juni 1922 vilket innebar att man i år har haft 100 års jubileum med stora fester. Samtidigt skapades den så kallade hembygdsrätten, vilket innebär att det är inte så lätt att flytta till Åland utan är kringgärdat av stora restriktioner.

Dagens lunchstopp blev vid Käringsund på Eckerö. I närheten kikade vi på ett sjöbodsområde där man spelade in stora delar av Saltkråkan. Vidare till det enorma Tull o Posthuset som byggdes 1828 av ryssarna för att tydligt visa för alla att här gick gränsen mot Ryssland.

Här fick vi se en fin hantverksutställning. På vägen mot Mariehamn åkte vi tidvis på gamla postvägar och tittade på två olika varianter av midsommarstänger.

Kvällen avslutades även idag av en gemensam måltid.

Dag 4

Det blev en tidig frukost och därefter till Rosella som skulle ta oss till Kapellskär. Bussresa med några stopp tog oss tillbaka till Lysekil.