Förening Ösmo

VåfflorVåfflor i Sockenstugan 18-19 juli

Här kan du berätta om din förening eller verksamhet.

PRO Ösmo sererade våfflor i Sockenstugan den 18-19 juli

Vistelse ute var rekommenderad på grund av corona-influensan. Bordet med kaffe och koppar stod placerat utomhus liksom bordet för begagnat porslin, som skulle diskas. Till vänster om ingången till Sockenstugan visade PRO-flaggan att de skötte serveringen av våfflor denna helg, 18-19 juli.

PRO-damer kom ut och tog upp beställning på hur många våfflor vi ville ha, som de sedan gjorde i ordning i köket varefter de serverade dem där vi satt utomhus.

Vädret var underbart, varmt och en klarblå himmel. Trädkronorna vi satt under silade solstrålarna och lövens skuggspel vandrade över bordet. Jag använde servetten som kaffekoppsfat för att spara disk. Först stillade jag hungern med en härligt, frasig våffla med hjortronsylt, vilade en stund och åt sedan en till med jordgubbssylt.

Bengt Agemark fanns bland gästerna. Han visade oss sitt nya alster ”Nyble gård i Ösmo”, en intressant presentation med fördjupad information och bilder från bland annat PRO-vandringarna i juni 2019 i cirkeln ”gårdar och torp kring Ösmo kyrka”. Jag köpte så klart ett exemplar och vem som helst kan köpa denna intressanta historia om ett av husen i Ösmo.

Vera Magnusson hade PRO-skraplotter med sig men avstod från att gå runt och sälja på grund av Covid-19-pandemin. Det var vi, som delade bord med henne, som köpte lotte

Det var många från PRO som tog tillfället i akt att njuta av goda våfflor och vackert väder – som Sölve och Anna-Lena Lundén med gäster.

Text och bild Ulla Laiho