Förening Ösmo

Årsmöte 2020

Årsmötet 2020 i vår lokal!

Årsmöte 2020-02-26

Onsdagen den 26 februari 2020 höll PRO Ösmo sitt årsmöte i Träffpunkten, Mejerivägen 2. Inga-Britt Brage inledde mötet med en parentation med en tyst minut för att hedra de medlemmar som avlidit under verksamhetsåret samt avslutade med att läsa en dikt.

Årsmötet startade med val av Mona Rudenfeldt till ordförande. Mona tackade för förtroendet. Valen gick vidare med Ulla Laiho som årsmötessekreterare samt Ingrid Gafvelin och Kerstin Modin som justeringsmän tillika rösträknare.

Därpå övergick hon till dagordningen, som korrigerades och godkändes. Medlemmarna godkände att årsmötet utlysts stadgeenligt. Därefter fortsatte Mona att gå igenom årsberättelsen. Årsmötet gjorde några redaktionella justeringar och beslutade efter det att med godkännande lägga den till handlingarna.

Barbro Stålered tog över och förklarade posterna i årsredovisningens balans- och resultaträkning. Hon framhöll Vera Magnussons bedrift att öka vinsten för Seniorlotteriet från 4000 kronor år 2018 till drygt 8000 kronor år 2019. Bokslutsårets resultat uppgick till totalt 5815:68 sek som styrelsen föreslog skulle överföras i ny räkning.

Ulf Björkander, revisor, föredrog revisorernas berättelse för föreningens förvaltning under räkenskapsåret. Anna-Lena Lundén, revisor, presenterade ett förslag till kostnadsersättning för styrelsen utgifter. Revisorerna föreslog att mötet godkänner räkenskaperna, att resultatet överförs i ny räkning samt att kostnadsersättningen godkänns. Han föreslog ansvarsfrihet för styrelsen för det gångna verksamhetsåret. Årsmötet beslutade enligt revisorns förslag.

Fyrtiosex medlemmar hade hörsammat årsmöteskallelsen. De hade samlats en stund innan årsmötets start för att studera årsberättelsen och årsredovisningen.

Efter avklarat möte serverades kaffe och skinksmörgås, som smakade superbt.

Personalen i köket betyder oerhört mycket för trivseln på våra möten. De tackades med en varsin ros för sitt slit i köket.

Ulf Björkander avgår som revisor och avtackades med blommor. Han ersätts av Christer Nilsson.

Även Barbro Stålered avtackades då hon efter att ha återinträtt som kassör och styrt upp bokföringen nu slutar.

Ajno Allstrin har tidigare slutat som Nestor-representant och avgår nu ur KPR (Kommunala Pensionärsrådet). Hon avtackades också och Inga-Britt berättade, att hon haft Ajno som handledare och förebild. Ajno blir kvar som reseansvarig tillsammans med Inga-Britt.

Inga-Britt har initierat många aktiviteter för medlemmarna, ordnat föredragshållare på medlemsmöten, startat upp den nedlagda loppisen, skänkt en massa saker både till loppis och lotterivinster, städat källaren och via olika kontakter sålt det som samlats där. Hon har sett till att vi syns i Ösmo centrum tillsammans med andra föreningar. Barbro Jonsson överräckte en blombukett från medlemmarna som tack för hennes arbete.

Vår nya kassör heter Gunnel Svennberg. Hon har erfarenhet av redovisning och är dessutom duktig när det gäller IT (datorer). Vi har ytterligare en ny ledamotsersättare, Monica Hansson, som inte var närvarande på mötet. Hon kommer att arbeta tillsammans med Kerstin Modin i medlemsregistret.

Dennis Skoogh kommer att bli ny hemsidesansvarig och webmaster. Han skapar hemsidor åt olika företag. Tillsammans med Gunnel har han ansvaret för våra datorer.