Förening Ösmo

Nutidsorientering långa slingan 2020-10-16

Nutidsorientering 2020-10-16 långa slingan

Det kändes kyligt idag trots att det var plus 15 grader varmt när vi som vanligt samlades vid bensinmacken. En annan grupp använde också macken som mötesplats. Man diskuterade högljutt och bläddrade i papper. På andra sidan Nyblevägen höll personal från Nynäshamns kommun på att pyssla om växterna i centrum. Träden är klädda i en färggrann höstskrud.

Det var nästan 30 personer som samlats för att få tipslappar och pennor och som passade på att berätta för varandra om roliga händelser före start.

Kerstin Modin hade redan gått banan ett varv och satt upp dagens frågor.

Efter promenaden var det kaffe med äppelkaka med vaniljsås – smakade jättegott. Man rättade sina svar och vinnarna fick priser. Utslagsfrågor har nästan blivit rutin. Idag var frågan hur långt ett snöre var nedpressat i en glasburk.

När vi stod där kom en man ut andra gruppen fram till oss. Han berättade att man ska spela in en reklamfilm där onsdag 21/10. Vi erbjöd oss att närvara med PRO-skyltar men han önskade tvärtom att vi inte alls skulle vara vid macken den dagen. Detta var årets sista tipsrunda för vår del. Vi tackar alla som ordnat det så trevligt för oss medlemmar.

PRO genomför en nationell friluftsdag den 21 oktober. Denna dag arrangerar PRO Nynäshamn en tipspromenad kl 11.00 med samling i hörnet av Sturevägens förlängning och Willys kundparkering för en promenad i Stadsparken. Om dagen inbjuder till det så ta med er en kaffekorg för gemensam fika efteråt medan svaren rättas.

PRO Sorunda startar kl 11.00 från Hillersjögården, Stora Vika. Efteråt serverar de ärtsoppa och smörgås till självkostnadspris. De välkomnar även icke medlemmar.

Text och foto: Ulla Laiho