Förening Ösmo

Coronavår

2020-05-13 nutidsorientering på elljusspåret

Äntligen händer det något! Efter att ha följt myndigheters uppmaning att på grund av corona-influensan undvika kollektivtrafiken, affärer, apotek och nära kontakt med andra människor än dem som man bor med, var vi som kalvar som släppts ut på våren när vi samlades vid bensinmacken. Klädkoden för dagen: varmt regnskyddande från topp till tå.

Kerstin och Monica hade satt upp frågorna runt banan.

Många undrar vad kvinnor har i handväskan. Bra-att-ha-grejor förstås, som buntband, avknipsare och annat. Hur ska man annars kunna sätta upp lapparna runt banan?

Eva och Inga-Britt stod vid starten och delade ut tipslappar.

Allt eftersom deltagare anlände skickades de iväg. Den första lappen studerades noga.

Aktiviteter utomhus i skogen är bra för hälsa, välbefinnande och kondition. Men man får inte glömma de försiktighetsåtgärder som rekommenderas för att hindra smittspridning.

Medlemmar startade successivt allt eftersom de anlände och begav sig ut i skogen. Det är många som använder skogen för rekreation och naturupplevelser

Det är värt mycket att man kan använda gå-hjälpmedel som rullator. För många är det ovärderligt att kunna vara ute i skogen och njuta av vacker natur, sporta, plocka bär och svamp eller helt enkelt bara vara i skogens tystnad. Generellt sett har skog nära tätorter de högsta sociala värdena.

Frågorna rättades vid målgången, Ingen hade alla tretton rätt men två hade tolv rätt. De fick tävla om första pris genom att gissa vikten på en påse som de höll mellan tummen och pekfingret – båda fick en liten sak var.

Så var det dags för kaffe som serverades under regnparasoll.

Inga-Britt hade bakat en stooor tårta som hon skar upp och delade ut.

-Den påminde om en tårta min mor brukade göra – Mammas marängtårta – kallas även Brittatårta berättar Inga-Britt.

Jag har kvar receptet i en pärm jag döpt till ”Fyra generationers samlade recept”. Det här blev nostalgi på hög nivå.

Alla lät sig väl smaka av den goda tårtan. Det utstickande taket på serveringen bredvid macken gav lite skydd mot regnet om man tryckte sig mot väggen.

Det var sjutton som deltog i dagens aktivitet och som inte brydde sig det minsta om den regnblandade snö som kom. Det var skönt med frisk luft och trevligt med en stunds social samvaro.

Den här cykeln är en vän i alla väder till en vän i alla väder.

Nu funderar vi på att ha en till promenad i slutet av maj. Vi återkommer om detta.

Bild och text Ulla Laiho