Förening Ösmo

2020-02-21 Trivselkväll

Barbro med bisittare tog emot oss och betalning på trivselkvällen

Inga-Britt hälsade alla välkomna med en välkomstskål och presenterade kvällens program.

Det var Lars Haeggström som stod för underhållningen. Först stämde han sin gitarr. Han använde inte en stämgaffel utan en inbyggd stämapparat på gitarren för tonkontroll. Den visar grönt ljus när tonen är korrekt.

Det blev en helkväll med sång och musik som spände över flera årtionden. Den vackra melodin ”Ljus och värme” skriven av norrmannen Åge Aleksandersen med svensk text av Benny Borg diskuterades då vi hade besök från Norge – Lillebils syster. Bakgrunden till texten ska vara att han skrev den då han förlorat en dotter.

Musiken lockade till aktivitet. Alla tog i armkrok och i en gungande, böljande vågrörelse följde de musikens takt.

Maten levererades från grannpuben. Det var helstekt fläskfilé med vinsås, potatisgratäng och en sallad – allt fantastiskt välsmakande och gott.

Efterrätten hade Inga-Britt gjort – hallon- och lakritspanacotta dekorerade med hallon och strössel. Den var vacker och god, en njutning både för öga och gom.

Till kaffet serverade hon en hjärtdekorerad minimuffins, som hon också gjort själv. Allt var gourmé på hög nivå som lätt kunnat övergå till gourmandiska proportioner, eftersom det var så gott.

Efter lottdragning närmade sig kvällen sitt slut och Inga-Britt tackade Lars för musiken och hälsade medlemmarna välkomna tillbaka på nästa Trivselkväll.

Text och foto Ulla Laiho