Förening Ösmo

2020-08-15 Boulecirkel har startats

Välkomna att spela Boule på tisdagar kl.11.00 i Ösmo centrum

Efter ett långt uppehåll har PRO Ösmo startat upp sin boule-cirkel på den nya banan i Ösmo centrum med Per Wikström som ansvarig. Han har hållit på länge med boule, startade 1990 och har nått stora framgångar i bouleklubben Kajutan.

Han inledde med att kort beskriva regler och ritade snabbt cirklar i banan, där deltagare ska stå då de kastar sina klot. Det var Conny Larsson, Vera Magnusson och Ingrid Åkesson som lyssnade på Pers instruktioner och träningskastade från var sin cirkel. Han hade tidigare visat hur man ska forma handen och hålla klotet när man kastar det.

För att testa sina kunskaper startades en tävling med två lag. Närmaste klot ger poäng och först till 13 poäng vinner. Det blev mycket tydligt att träning ger färdighet. I början låg kloten utspridda men efter att ha spelat en stund koncentrerades de nära det lilla klotet.

Deltagarna blev så duktiga att det fordrades måttband vid flera tillfället för att avgöra vilket klot som låg närmast. Fortsättning följer varje torsdag mellan klockan 11-13 på boule-banan i Ösmo centrum under ledning av Per Wikström.

Text och foto: Ulla Laiho