Riksmästerskapen golf PRO 2023

Distriktslag 2 från PRO Uppsala län spelade bäst och vann PRO:s riksmästerskap i golf 2023. I laget ingick Herbert Laubner från PRO Enköping samt Gunilla Ramsell, Hans Backman och Sören Åkerman från PRO Golf Uppsala. Foto: Ola Nilsson

PRO Uppsala län blev golfmästare!

Årets riksmästerskap i golf genomfördes 5–6 september på GolfUppsala Söderby. Strax över 100 golfande PRO:are gjorde upp om de individuella medaljerna första dagen. Andra dagens lagtävling mellan distrikten lockade 18 fyrmannalag till start – från 13 olika distrikt som i sin tur tagit ut sina bästa spelare. PRO Golf Uppsala arrangerade.

Det soliga sensommarvädret välkomnade PRO:arna till Uppland. Och vinden blåste precis lagom för att leka i PRO-flaggorna och blåsa bort eventuella mygg. Deltagarna trivdes bra på den vackert belägna golfbanan, strax söder om Uppsala, med gott om lurande bunkrar och långsträckta greener. De flesta spelarna promenerade sig varma och pustande upp och ner för backarna för egen maskin. Andra rullade förbi i sina golfbilar. Precis som det ska vara.

PRO:s riksmästare 2023

Monica Hammarberg från PRO Golf Uppsala blev riksmästare i damklassen före Kerstin Ekberg från PRO Nora och Lisbeth Cedervång från PRO Ranstaorten. I herrklassen spelade Lars Wisell från PRO Fagersta allra bäst och vann före Hans Backman, PRO Golf Uppsala, och Ulf Ekberg från PRO Nora.

I distriktslagtävlingen vann ett av de två hemmalagen från PRO Uppsala län före PRO Värmland och PRO Örebro län. I vinnarlaget ingick Herbert Laubner från PRO Enköping samt Gunilla Ramsell, Hans Backman och Sören Åkerman från PRO Golf Uppsala. Förutom medaljer och presentkort hade arrangörerna ordnat med ett digert prisbord med sponsrade priser. Dessutom förärades vinnarlaget vandringspris-bucklan som de får behålla till nästa års tävling.

Hole-in-one, eagle och albatross

Arrangörerna uppmärksammade även två hedervärda insatser under mästerskapets prisutdelning. Jonny Eriksson från PRO Bollnäs lyckades med en hole- in-one och Hans Hede från PRO Skogslyckan i Uddevalla imponerade med både en eagle (två under par) och en albatross (tre under par).

Nystartade PRO Golf arrangerade

Trots att förra årets lagtävling vanns av PRO Gotland gick uppdraget att genomföra årets mästerskap till PRO Golf Uppsala Länk till annan webbplats. – PRO:s första konceptförening för golfintresserade. Målet med föreningen är bland annat att få fler pensionärer att spela golf. PRO-föreningen med styrelsemedlemmarna Åke Swahn och Reine Sjödin i spetsen arrangerade tävlingen förtjänstfullt och anordnade dessutom grillmiddag på golfklubben första kvällen.

Resultat 2023

PRO riksmästerskap golf 2023

Gunnar Hallberg från PRO Krokom slår upp bollen ur bunkern på sista hålet. Av cirka 70 startande herrar blev han fyra under första dagens individuella riksmästerskap i Uppsala. Foto: Ola Nilsson

PRO riksmästerskap golf 2012