FOTO: Korpen

Aktiv senior – en utbildning för alla som är eller vill bli aktivitetsledare inom PRO Hälsosam!

Aktiv senior är en basutbildning för dig som leder, ska börja leda eller helt enkelt är nyfiken på att veta mer om att leda PRO:are i fysisk aktivitet och träning. Det kan gälla allt från lättare promenader och stavgång till bollsport och gymnastik – som en del i föreningens program för PRO Hälsosam.

Nyhet! Nu kan du även gå utbildningen på egen hand

Utbildningen Aktiv senior har tidigare bara genomförts i cirkelform med ABF. Nu kan du även genomföra utbildningen genom självstudier i utbildningsportalen Learnster. Det tar max åtta timmar. Du får länken när du anmäler dig till utbildningen. Det gör du via e-postadressen aktivsenior@pro.se dit du även kan vända dig om du har frågor om utbildningen.

Utbildningen ger dig grundläggande kunskaper om kroppen och åldrandet, effekterna av fysisk aktivitet samt om ledarskap och bemötande. Aktiv senior är webbaserad och skapad av Korpen i samverkan med PRO med projektmedel från Postkodstiftelsen.

Vilken nytta kan PRO ha av denna ledarutbildning?

Genom utbildningen får PRO-föreningen en möjlighet att stärka nuvarande aktivitetsledare och dessutom få fler nya ledare till PRO Hälsosam-verksamheten. Som ledare får du en möjlighet att utvecklas och få fler ”kollegor” vilket i slutändan kan leda till både bättre och fler medlemsaktiviteter. Utbildningen kan även hjälpa dig som inte tidigare varit ledare att våga ta steget.

Länk till ABF:s studiehandledning för Aktiv senior Pdf, 2 MB, öppnas i nytt fönster.

I denna film får du veta mer om utbildningen:

Hur gör jag för att gå utbildningen?

Utbildningen genomförs som studiecirkel i samarbete med ABF. Om ni är fler i föreningen som vill gå utbildningen tillsammans så kontaktar ni er lokalavdelning på ABF för att starta en studiecirkel. ABF har en enkel studiehandledning med förslag på hur ni lägger upp cirkeln där ni blandar självstudier med träffar. Cirklarna kan genomföras både digitalt och genom fysiska träffar.

Om basutbildningen Aktiv Senior

Utbildningens webbaserade del är lättsam, enkel att ta till sig och flexibel. Du bestämmer själv över din studietakt men omfattningen motsvarar cirka 10 timmar plus egen reflektionstid. Utbildningen genomförs i studiecirkelform med en uppstartsträff och tre reflektionsträffar där du har möjlighet att diskutera och reflektera över lärdomarna du fått – tillsammans med andra.

Basutbildningen är indelad i tre kunskapsdelar:

Del 1 – Kropp & knopp

I den första delen gör vi en spännande kunskapsresa i kroppen. Vi lär oss hur den fungerar och vad som händer i takt med åldrandet.

Del 2 – Fysisk aktivitet för hälsa och välmående

I del två lär vi oss vilka positiva effekter fysisk aktivitet ger oss men även vad som är extra viktigt att tänka på när just äldre personer motionerar.

Del 3 – Det goda ledarskapet

I den sista delen går vi igenom vad som är viktigast att tänka på när det gäller att leda äldre personer. Vi får många idéer och tips om hur man bemöter sina deltagare på bästa sätt.

Efter att du gått igenom utbildningen hoppas vi att du upplever att du växt in i ditt ledarskap och att du känner dig trygg i att möta och leda PRO:are på ett bra sätt. Du får även ett intyg på att du gått utbildningen. Vi hoppas att du sedan är motiverad att starta eller fortsätta att leda träning och fysisk aktivitet i din PRO-förening.