Friluftsdagen

Nästa år ska det dansas mer än någonsin i PRO. Foto: Mostphotos.

PRO:s nationella dansvecka 2024

PRO:s styrelse har beslutat att initiera ett nytt nationellt evenemang – en dansvecka. Dansveckan genomförs den 29 april till 5 maj 2024.

På samma sätt som med Friluftsdagen kan dansveckan bidra till en vitamininjektion i organisationen. Och förhoppningsvis mycket mer dans i föreningarnas aktivitetsutbud. Vi vet att många PRO-föreningar redan idag arrangerar populära dansevenemang. Det vill vi inspirera fler att ta efter!

De föreningar och distrikt som vill och har möjlighet kan hänga på genom att planera för, och genomföra, olika sorters dansaktiviteter under veckan. Det kan handla om danskvällar med pardans till levande eller inspelad musik, pensionärsdiscon där man dansar mer enskilt eller kurser i linedance tillsammans med ABF eller någon dansförening. Att bjuda upp till samarbeten ger mervärde och mer aktivitet.

"Det är dans hos PRO"

Så heter den specialskrivna signaturmelodin för PRO:s nationella dansvecka. Det är en dansant och svängig låt som kan bidra till mer dans och en ännu bättre vi-känsla inom PRO i hela landet. Låten är skriven och inspelad av Ola Nilsson på PRO:s kansli.

“Det är dans hos PRO” presenteras i en musikvideo med sångtexten i fokus. Sjung med eller ta en svängom och testa vilka olika dansstilar som passar till låten! Det mesta från foxtrot och bugg till disco och Linedance kan fungera.

Ni får också gärna hjälpa till att sprida videon bland vänner och bekanta. I till exempel utskick och Facebookgrupper.

Spela låten under dansveckan!

Om ni vill att låten ska framföras på någon av era aktiviteter under dansveckan så finns även notblad för utskrift i PDF-format. I noterna finns ackord, melodi och text som gör det enkelt för vana musiker att spela låten. Passa på att fråga dansbandet, trubaduren eller andra musiker som spelar upp till dans, om de vill testa låten!

Länk till noterna " Det är dans hos PRO" Pdf, 63.1 kB, öppnas i nytt fönster.

Marknadsföring

Som hjälp att marknadsföra dansveckan i föreningen eller distriktet har vi tagit fram en presentation som beskriver tanken och mål med veckan. Dessutom listar vi olika sorters dansstilar och typer av aktiviteter man kan genomföra. Ladda ned presentationen här Pdf, 2.3 MB..

En tryckt affisch har skickats ut till distrikten. En affisch i A4-format som kan skrivas ut på en vanlig skrivare finns här:

A4-affichen "Dansa med PRO" Pdf, 947.5 kB.

Kontakt

Om ni har frågor runt PRO:s nationella dansvecka, eller vill dela idéer om spännande dansaktiviteter, så går det bra att kontakta Ola Nilsson, sakkunnig på PRO:s kansli: ola.nilsson@pro.se. Mer information och inspiration inför veckan publiceras löpande på den här sidan.

Frågor & svar om PRO:s nationella dansvecka

1. Finns det några ekonomiska bidrag från PRO att ansöka om för genomförande av dansaktiviteter under dansveckan?

Nej, det finns inga medel avsatta för föreningsbidrag. Varje förening, samorganisation eller distrikt som vill hänga på initiativet gör det efter sina egna förutsättningar.

2. Gäller PRO:s deltagarolycksfallsförsäkring för icke medlemmar som vi bjuder in till våra dansaktiviteter?

Nej, det gör den inte. Försäkringen gäller endast PRO:s medlemmar och för olycksfallsskada som inträffar när en medlem deltar i PRO-föreningens verksamhet. Försäkringen gäller även under arrangerade resor och under direkt resa till och från föreningsverksamheten.

Det hindrar dock inte att vi bjuder in potentiella medlemmar för att PROva på vår verksamhet eller delta i en dansaktivitet eller friluftsdag. Vi vill ju visa upp vår verksamhet – och förhoppningsvis locka besökarna till medlemskap.

3. Måste man ansöka om danstillstånd för att anordna en offentlig dansaktivitet för PRO-medlemmar och andra inbjudna?

Nej, kravet på danstillstånd har nyligen avskaffats genom en ändring i ordningslagen. Lagändringen innebär att danstillställningar som anordnas på platser som inte är offentliga som barer & restauranger, klubbar eller bygdegårdar och PRO-lokaler, inte längre behöver tillstånd för att få anordnas. Det räcker med muntlig information till polisen om var tillställningen ska ske samt när och hur många som väntas delta. Denna anmälan är gratis.

4. Måste föreningen betala för sin musikanvändning vid dansaktiviteter?

Nej, det behövs inte. PRO har ett centralt avtal med Stim - Svenska Tonsättares Internationella Musikbyrå Länk till annan webbplats. och står därmed för hela kostnaden. Genom detta avtal kan PRO:s föreningar, samorganisationer och distrikt fritt använda musik utan kostnad. Den här musikanvändningen ingår i PRO:s centrala avtal:

• Musik vid motionspass
  • Musik vid danskurs
  • Musik i samband med dans
  • Livemusik för upp till 300 besökare. Om det är fler än 300 besökare behöver föreningen redovisa och själva betala för evenemanget
  • Musik vid filmvisning
  • Inspelad musik vid enstaka tillfällen, typ medlemsmöten, loppis eller marknad

Vid livemusik ska artisten själv skicka in låtlistan till Stim så att de kan betala ut ersättning till låtskrivarna vars låtar har framförts.

5. Kan man ha dans som kurs eller cirkel med ABF?

Ja, hos ABF finns en stor dansverksamhet från Luleå i norr till Malmö i söder. På flera håll anordnas redan idag PRO:s danstillställningar i samarbete med ABF. Linedance är en populär dansstil att starta kurser i. Men kanske passar tango eller bugg bättre i er förening? Kontakta din ABF-avdelning och undersök möjligheterna till samarbete runt en dansaktivitet, kurs eller cirkel.