Hjärt-lungräddning på en provdocka

En ambulans dröjer vanligen mer än tio minuter. Då är det nästan alltid försent om inte hjärt-lungräddning startats. Foto: Mostphotos.

Hjärt-lungräddning i PRO

PRO har under 2024 startat ett samarbete med Svenska rådet för hjärt-lungräddning. Syftet är att sprida kunskap om HLR till medlemmarna.

Varje dag drabbas cirka 20 personer i Sverige av plötsligt hjärtstopp. PRO:s medlemmar är i en ålder då risken för det ökar. Och även om det inte drabbar en själv, befinner man sig ofta i sociala sammanhang där medelåldern är hög.

Att ha kunskap om hur man utför hjärt-lungräddning ger en trygghet om någonting skulle hända. Det kan också rädda liv.

Därför har PRO under våren 2024 startat ett samarbete med Svenska rådet för hjärt-lungräddning Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Rådet bildades 2004 och är en nationell kunskaps- och utbildningsorganisation med syfte att rädda liv vid plötsligt hjärtstopp inom sjukvården och i samhället.

Målsättningen med samarbetet är att sprida HLR-rådets interaktiva webbutbildning till så många medlemmar som möjligt. Distrikt och föreningar uppmuntras också att ordna andra aktiviteter kring hjärt-lungräddning.

På intranätet finns informationsblad och mer material kopplat till projektet i mappen ”HLR i PRO” under ”Ditt uppdrag”. Den som är intresserad av att veta mer om projektet kan höra av sig till sitt närmaste distrikt.

Ansvarig på PRO:s rikskansli:
Eva Risberg, eva.risberg@pro.se