PRO riksmästerskap orientering

Curt Thorén från SPF Seniorerna Nyköping och Stefan Myrefelt, PRO Enskede, fajtas om att komma först till sista kontrollen under tävlingarna i Torshälla 2023. Foto: Ola Nilsson.

Riksmästerskap i orientering

PRO:s riksmästerskap i orientering hålls varje år på hösten. Tävlingarna genomförs i samarbete med SPF Seniorerna och är öppna för alla medlemmar.

PRO:s riksmästerskap i orientering samkörs sedan 2019 med SPF Seniorerna under namnet Förbunds- och riksmästerskapen – FORM. På så sätt blir det fler orienterare i skogen och som deltar i samma tävling. De två organisationernas mästerskap är dock separata, PRO för sig och SPF Seniorerna för sig. Tävlingen ger ett positivt samarbete mellan de lokala pensionärsorganisationerna och orienteringsklubben.

Riksmästerskapet i orientering är öppet för alla PRO:are och kräver ingen uttagning. Tävlingen pågår i två dagar och genomförs oftast i disciplinerna medel- och långdistans. Förutom tävlingarna inbjuds det även in till gemensam middag och underhållning för tävlande, medföljande och funktionärer.

Riksmästerskapet i orientering 2024 i Säter och Gustafs

Årets tävlingar hålls den 10-11 september och arrangeras av PRO Säter och SPF Seniorerna Tuna-Säter i samarbete med orienteringsföreningen Säterbygdens OK, vid Morbyvallen i Gustafs. Tävlingen genomförs i disciplinerna medeldistans första dagen och långdistans dag två. Förutom tävlingarna blir det även gemensam middag och underhållning första kvällen.

Kostnad

Startavgiften är 180 kronor per start och betalas i samband med anmälan via Eventor eller till Säterbygdens OK:s bankgiro. Kamratmåltiden kostar 300 kronor. Betalningsinformation finns i fullständig inbjudan.

Anmälan

Anmälan till tävlingen görs via Eventor eller via mejl till robert.oestlund@hotmail.com. Anmälan till kamratmåltiden görs till SPF Seniorerna Tuna-Säter, thurin_b@hotmail.com, 070-573 34 55. Betalningsinformation finns i fullständig inbjudan.

Tävlingsledare Per Sandberg, 070-640 46 73, carinaper18@gmail.com.

Fullständig inbjudan till PRO:s riksmästerskap i orientering Pdf, 680 kB.

Här kan du läsa reportage och resultat från RM i orientering 2023