En äldre kvinna i orienteringskläder springer genom en solig lövskog.

Lena Jansson från Arboga gjorde bra ifrån sig båda dagarna i Torshälla och vann både medel- och långdistansen. Foto: Ola Nilsson.

Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Mästerskapsorientering bland mossa och mygg

För fjärde gången genomfördes PRO:s riksmästerskap i orientering tillsammans med SPF Seniorernas förbundsmästerskap under namnet FoRM. Tävlingen hölls 30–31 augusti i skogarna strax söder om Eskilstuna.

PRO Torshälla och SPF Seniorerna Torshälla arrangerade tävlingen i samarbete med OK Tor – Torshälla. Orienteringsklubben genomförde själva tävlingsmomenten med största professionalitet. Vädergudarna stod på arrangörernas sida då det utlovade regnet lyste med sin frånvaro. I stället bjöds det på strålande solsken över skog och mossbelupna kullar. Det enda smolket i glädjebägaren var de närgångna svärmar med ettriga myggor som både tävlande och arrangörer fick stå ut med. Sällan har det viftats mer på startlinjen i ett riksmästerskap.

Färre deltagare i år

Drygt 50 orienterare från de samarbetande pensionärsorganisationerna deltog i tävlingarna – vilket är en minskning från tidigare år. Endast ett femtontal PRO:are kom till start. Förhoppningsvis anmäler sig fler nästa år. Men det kan behövas lite hjälp på traven från alla PRO-föreningar och -distrikt för att hjälpa till att sprida information om våra riksmästerskap till medlemmarna.

Middag, musikquiz och medaljer

Efter första dagens medeldistans-tävling bjöds det in till kamratmiddag i PRO Torshällas lokaler med italiensk buffé. Underhållningen med musikquiz var ett uppskattat inslag under kvällen. Andra dagens långdistans avslutades sedan med prisutdelning för båda dagarnas tävlingar. SPF-medaljerna delades ut av Torshällas ordförande Lennart Törnblom och PRO-medaljerna hängdes av Ola Nilsson, sakkunnig på PRO.

Ta del av alla resultat från tävlingarna 2023 här:

Medeldistans 30 augusti Pdf, 159.7 kB.

Långdistans 31 augusti Pdf, 159.7 kB.

En äldre man i orienteringskläder springer utomhus i solsken.

Vincent Liljekvist från PRO Kungsör tävlade i 85-årsklassen – men nästa år blir det 90-årsklassen. Han hade krafter kvar för en liten spurt i solskenet på upploppet. Två brons fick han med sig hem. Foto: Ola Nilsson.

En äldre kvinna i orienteringskläder springer i en solig glänta i en lövskog.

Gunilla Berglind från Sala visar gott humör på väg ut på andra dagens långdistanstävling. Hon belönades med medalj båda dagarna. Foto: Ola Nilsson.

En äldre man i orienteringskläder springer med en karta i vänster hand.

Åke Gustavsson från PRO Grums blev dubbel PRO-mästare i 75-årsklassen. Grattis! Foto: Ola Nilsson.

Två äldre män i blåvita orienteringskläder springer mot en kontroll i en skog.

Curt Thorén från SPF Seniorerna Nyköping och Stefan Myrefelt, PRO Enskede, fajtas om att komma först till sista kontrollen. Curt vann klassen för herrar 85 plus båda dagarna. Stefan fick silver respektive brons i 65-årsklassen. Foto: Ola Nilsson.

Text: PRO