bowlingspelare siktar med bowlingklotet

Bo Elefant från PRO Vargön inför ett slag i 2023 års mästerskap. Foto: Ola Nilsson.

Riksmästerskap i bowling

Varje höst träffas mängder av PRO:are för att göra upp om riksmästerskapet i bowling. Tävlingarna pågår under flera dagar, både individuellt och i lag.

Alla bowlande PRO:are från hela landet är välkomna att delta i riksmästerskapet i bowling. Det krävs inga uttagningar för att vara med. Den individuella tävlingen genomförs i 6 serier i en klass för damer och en för herrar. Deltagarna spelar sina serier under en av tävlingsdagarna.

Lagtävlingen genomförs i tvåmannalag för damer respektive herrar där de individuella resultaten räknas samman. Lagmedlemmarna ska tillhöra samma PRO-förening och vara föranmälda. För att alla ska kunna tävla på samma villkor spelar vi med ett så kallat ”åldershandikapp” med en poäng för varje år från 55 år.

Riksmästerskapet i bowling 2024 i Tranås

Årets riksmästerskap i bowling genomförs den 1-4 oktober i Tranås bowlinghall. Tävlingen blir en repris på förra årets lyckade arrangemang med över 80 deltagare.

Kostnad

Startavgift individuellt är 200 kronor och lagavgiften är 20 kronor per person. I samband med anmälan kan man förbeställa bowlinghallens populära räkmacka för 90 kronor.

Anmälan

Anmälan till tävlingen görs senast 30 september till Tranås bowlinghall, tranasbowling@gmail.com eller 0140-31 19 82. Ange namn, PRO-förening och kontaktuppgifter.

Kontakt

Tävlingsledare Joachim Karlsson nås via kontaktuppgifter till Tranås bowlinghall. Kontaktuppgifter till rekommenderat hotell och information om specialpriser på boende finns i fullständig inbjudan.

Fullständig inbjudan till PRO:s riksmästerskap i bowling Pdf, 471.8 kB.

Här kan du se reportage och resultat från riksmästerskapet i bowling 2023