bowlingspelare siktar med bowlingklotet

Foto: Ola Nilsson/PRO

Över åttio PRO-medlemmar fyllde bowlinghallen i Tranås

Riksmästerskapet i bowling 2023 avgjordes i Tranås bowlinghall. Över 80 PRO-medlemmar från hela Sverige deltog.

PRO:s riksmästerskap i bowling genomfördes 3–6 oktober i Tranås. Under fyra dagar samlades över 80 deltagare från Skellefteå i norr till Malmö i söder för att köra sina sex serier. Resultatet matchades sedan mot övriga spelare – både individuellt och i tvåmannalag.

PRO-bowlarna riktigt invaderade Tranås. Flera av hotellen blev fullbokade med både tävlande och medföljande som gjorde ett stopp över natten. Flest deltagare hade Malmöföreningen PRO Klagshamn med 10 spelare. Hemmaspelarna från PRO Tranås samlade 9 bowlare som fick vänta på att spela ända till sista dagen. Men kanske var det en fördel att känna till resultatet från tidigare i veckan?

Sjätte segern för Elke Borg

I damklassen var alla i topptrion tidigare segrare i riksmästerskapet. Efter de tre första dagarnas spel ledde Ingegerd Bergström från PRO Oxelösund, som senast vann 2021, före fjolårssegraren Yvonne Aho från samma förening. Men allra starkast spelade hemmahoppet Elke Borg från PRO Tranås, som fick överlägset bästa poäng. Elke vann även damernas lagtävling tillsammans med Lena Löfgren.

Ny herre på täppan

Bland herrarna fick vi en helt ny riksmästare i Bo Elefant från PRO Vargön som tidigare placerat sig på topp tio både 2021 och 2022. Han vann med betryggande marginal före Håkan Österling från PRO Klagshamn i Malmö och hemmaspelaren Kenth Burenby från PRO Tranås. I lagtävlingen vann dock Håkan Österling tillsammans med Stefan Billberg. Dessutom vann Håkan tävlingen om högsta serie i tävlingen.

Läs ett längre referat och resultatlistor från riksmästerskapet 2023 här