Foto på två glada kvinnor på en bowlingbana.

Sonja Areskär och Anita Jansson deltog tillsammans med ett stort gäng från PRO Solberga-Brännkyrka. Foto: Ola Nilsson

Kategorier:
Gemenskap & aktiviteter
Publicerad:

Här är PRO:s bästa bowlare 2023

Årets riksmästerskap i bowling har avgjorts i Tranås.

PRO:s riksmästerskap i bowling genomfördes 3–6 oktober i Tranås. Under fyra dagar samlades över 80 deltagare från Skellefteå i norr till Malmö i söder för att köra sina sex serier. Resultatet matchades sedan mot övriga spelare – både individuellt och i tvåmannalag.

PRO-bowlarna riktigt invaderade Tranås. Flera av hotellen blev fullbokade med både tävlande och medföljande som gjorde ett stopp över natten. Flest deltagare hade Malmöföreningen PRO Klagshamn med 10 spelare. Hemmaspelarna från PRO Tranås samlade 9 bowlare som fick vänta på att spela ända till sista dagen. Men kanske var det en fördel att känna till resultatet från tidigare i veckan?

Sjätte segern för Elke Borg

I damklassen var alla i topptrion tidigare segrare i riksmästerskapet. Efter de tre första dagarnas spel ledde Ingegerd Bergström från PRO Oxelösund, som senast vann 2021, före fjolårssegraren Yvonne Aho från samma förening. Men allra starkast spelade hemmahoppet Elke Borg från PRO Tranås, som fick överlägset bästa poäng. Elke vann även damernas lagtävling tillsammans med Lena Löfgren.

Ny herre på täppan

Bland herrarna fick vi en helt ny riksmästare i Bo Elefant från PRO Vargön som tidigare placerat sig på topp tio både 2021 och 2022. Han vann med betryggande marginal före Håkan Österling från PRO Klagshamn i Malmö och hemmaspelaren Kenth Burenby från PRO Tranås. I lagtävlingen vann dock Håkan Österling tillsammans med Stefan Billberg. Dessutom vann Håkan tävlingen om högsta serie i tävlingen.

Räksmörgåsar och trippelskrap

Tävlingsdeltagarna var mycket nöjda med arrangemanget och många slog till på en av hallens populära räksmörgåsar – före eller efter spelet. Joachim Karlsson från bowlinghallen var tävlingsledare och Elke Borg var på plats alla dagar och fungerade som värdinna. Inte minst erbjöd hon deltagarna att köpa trippelskrapslotter. Ett lyckokast både för försäljningen som för de som kammade hem vinster och nya lotter.

Redan nu är det bestämt att det blir en repris på riksmästerskapet i bowling i Tranås nästa höst. Läs hela resultatet från PRO:s riksmästerskap i bowling här:

Resultat PRO:s riksmästerskap i bowling 2023 (PDF) Pdf, 342.6 kB.

En man som håller i ett bowlingklot.

Bo Elefant från PRO Vargön, utanför Vänersborg, slog till med en seger i sitt tredje riksmästerskap. Dessutom blev han femma i lagtävlingen tillsammans med Göran Larsson. Foto: Ola Nilsson.

En glad kvinna på en bowlingbana.

Elke Borg från PRO Tranås har varit med många gånger i riksmästerskapet. Och vunnit fem gånger tidigare! Efter några år med lägre placeringar blev det nu ännu en seger. Foto: Ola Nilsson.

Fem äldre bowlingspelare med klot i händerna.

PRO Trosa poserar inför spelstart. Bäst gick det för Elisabeth Lindell som blev tia i damklassen och Lars Lindell som hamnade i mitten av resultatlistan bland herrarna. Foto: Ola Nilsson.

En äldre manlig bowlare med ryggen mot bowlingbanan. Alla käglor är nedslagna.

Lars Hansson från PRO Eskilstuna avslutade serien med en strike. ”Även en blind höna…”, sa han och skrattade. Foto: Ola Nilsson.

Två kvinnor sitter vid ett bord med smörgåsar och kaffekoppar, i bakgrunden ser man en bowlingbana.

Yvonne Aho och Ingegerd Bergström från PRO Oxelösund laddade upp med bowlinghallens populära räksmörgås före start. En framgångsrik taktik! Foto: Ola Nilsson.

Text: PRO