Åsa Lindestam delar ut pris till PROvetarnas vinnare

Herbert Almgren från PRO Torvalla med 2023 års mästarpokal. Foto: Anneli Nygårds.

Riksmästerskap i frågesport – PROvetarna

PRO:s frågesportstävling PROvetarna är en av våra mest populära aktiviteter. På våren varje år drar de lokala uttagningarna i gång.

Alla föreningar har möjlighet att ställa upp i PROvetarna. I många föreningar har man kontinuerlig verksamhet och under våren genomför PRO-distrikten sina distriktsuttagningar för föreningarnas tremannalag.

Mästerskapet genomförs sedan i fem regionfinaler och en riksfinal med de vinnande lagen från regionerna. Riksfinalen är en ”finalernas final” då alla deltagande lag redan är vinnare. Den första riksfinalen i PROvetarna genomfördes redan 1978. Då under namnet Veteranvetarna. PRO Ludvika vann och hyllades på Skansen av Bosse Larsson.

Testa dig själv med gamla frågor! Frågor och svar från region- och rikstävlingarna publiceras i PROpensionären efter finalerna. På PROpensionärens hemsida kan du se frågor från tidigare region- och riksfinaler Länk till annan webbplats..

PROvetarna 2024

27 augusti, regionfinaler på fem olika orter

Alla distriktens vinnande föreningslag är välkomna att delta i en av fem regionfinaler. De genomförs 27 augusti kl. 13 – samtidigt på fem orter runt om i landet. De tävlande lagen får svara på samma frågor som levereras i förslutna kuvert. Distriktsuttagningarna ska vara avklarade senast 15 juni då det är sista dag för anmälan till regionfinalerna.

30 oktober, riksfinal

De fem vinnande förenings-/distriktslagen från respektive regionfinal deltar i årets sista och mest spännande riksmästerskap: riksfinalen i PROvetarna. Riksfinalen genomförs på World Trade Center i Stockholm den 30 oktober.

Inbjudan

Fullständig inbjudan till regionfinaler och riksfinal skickas ut till distrikten samt deltagande lag.

Här kan du se reportage och resultat från riksfinalen i PROvetarna 2023