En äldre man i blå tröja håller en guldpokal i händerna och ler mot kameran.

Herbert Almgren från PRO Torvalla med mästarpokalen. Foto: Anneli Nygårds.

Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

PRO Torvalla mästare i PROvetarna 2023

Riksfinalen i PROvetarna genomfördes 1 november i Stockholm. PRO Torvalla låg i topp från start till mål och vann med 29 poäng av 36 möjliga.

Fem vinnarlag från respektive regionfinal gjorde upp om segern. Tävlingen startade jämnt, men laget från Östersund tog en ledning som de höll ända till slutet. Tvåa kom debutanterna från PRO Kultur i Örebro med 27 poäng och PRO Eslöv knep bronset med sina 26 poäng.

Förutom topptrion deltog även fjolårsvinnarna från PRO Horred, som blev fyra, och ännu ett förstagångstävlande lag från PRO Smålandsstenar, som blev femma.

Marie Näslund, samhällspolitisk chef på PRO, var tävlingens så kallade "lekledare". Men hon var fullt medveten om att PROvetarna är på fullaste allvar, hävdade hon inledningsvis. Hon styrde sedan över tävlingen och varvade uppläsningen av frågorna med hejarop från lagens klackar och lägesintervjuer med de tävlande lagen.

Vinnarsugna jämtar

Efter två tidigare bronsplatser, i riksfinalen 2021 och 2022, var laget från PRO Torvalla, och Jämtlands län, revanschsugna. Dessutom hade laget ett nytillskott. Maria Frank kompletterade de två herrarna i laget, Herbert Almgren och Jan Wrang. Tillsammans bildade de ett lag att räkna med. De var synligt glada och lättade efter varje fråga där de fick full pott.

Men ett ämne gick det sämre med. På fråga fyra, "I köket", kammade de noll. Men de var i gott sällskap. På delfrågan om den franska potatis- och purjolökssoppan som serveras kall svarade alla lagen fel.

Ett antal personer sitter utspridda vid bord i en stor lokal med papper, pennor och vattenglas.

Finalen hölls på World Trade Center i centrala Stockholm. Foto: Anneli Nygårds.

Svårt att förbereda sig

På frågan om hur de förberett sig inför tävlingen svarade PRO Eslöv att det inte går att förbereda sig. De hade dock gjort ett försök och delat upp olika ämneskategorier att förbereda. Men sen hade ingen gjort något i alla fall, tillade de skrattande.

Årets frågor var varierande och utslagsgivande. Det fanns inget frågeområde där alla svarade rätt och inget där alla gick bet. Fråga nummer 10, "Bil & båt" var den som gav lagen flest poäng. De tävlande hade med andra ord full koll på sina fordon.

Poängbedömning och kuriosa

Domare var Joel Stade, sakkunnig i pensionärers ekonomi, som hade full koll på poängen, samt Jonas Wikström som gav de rätta svaren kryddade med extra kuriosa. Vi fick bland annat lära oss om Herakles städuppdrag som slutade i mord, vilket bilmärke han själv testade under årets semester samt vad kungen allra helst sysselsätter sig med när han är ledig på favoritslottet.

Domarna delade för övrigt ut ett fint hedersomnämnande under tävlingen då PRO Eslöv lyckades pricka in kommateringen i artonhundratalsförfattaren Axel Wallengrens pseudonym.

Två män i blå kavajer sitter bakom ett bord och tittar ned i papper som ligger framför dem.

Joel Stade och Jonas Wikström, dagens domare. Foto: Anneli Nygårds.

PRO:s ordförande överlämnade bucklan

Efter en spännande slutomgång avrundades tävlingen med en prisutdelning. PRO:s ordförande Åsa Lindestam delade ut medaljer och den åtråvärda vandringspris-bucklan som nu får en ny inskription med årets vinnare.

Resultat i riksfinalen i PROvetarna 2023:

1:a PRO Torvalla, 29 poäng
Herbert Almgren, Maria Frank, Jan Wrang