Förening Rönnby

Nusnäs 29 september 2022

PRO Rönnby besöker Dalahästarnas rike

Ett 40-tal av PRO Rönnbys medlemmar reste tidigt på morgonen den 29 september 2022 med buss till Dalarna. En resa, som anordnats av föreningens reseansvarige Kaj Rönn. Slutmålet för resan var Nusnäs, som är vaggan för tillverkning av dalahästar.

Efter knappt tvåtimmars bussresa var det skönt med en bensträckare och kaffepaus på det anrika caféet Almas Café i Borlänge. Kaféet öppnade redan 1893 och har sedan 1923 bedrivit verksamhet i samma lokaler. Här serverades det kaffe/te och smörgås.

Därefter gick färden vidare till Nusnäs. Här fick vi möjlighet att se hur tillverkning och målning av dalahästar gick till. Tillverkningen har anor tillbaka till 1700-talet då människorna i byarna runt Mora började tälja trähästar. Senare under 1830-talet började hästarna målas och få det ikoniska kurbitsmönstret. År 1929 tar bröderna Nils och Jannes Olsson, då bara 13 och 15 år gamla, ett lån på 400 riksdaler för att köpa en bandsåg och det var då den första dalahästfabriken såg sitt ljus i Nusnäs. Den röda dalahästen blir sedan en världskänd Sverigesymbol år 1939 då världsutställ-ningen i New York äger rum.

Efter Nusnäsbesöket bar det iväg till Mora för lunch. På restaruang Vasastugan, som är vackert belägen vid Siljans strand, serverades en buffélunch som bestod av ett digert salladsbord och flera varmrätter, kaffe och efterrätt. Efteråt var alla mätta och belåtna och resan gick nu tillbaka till Västerås.