Förening Rönnby

Måns Ols 7 juni 2023

PRO Rönnby besökte Sala

Till restaurang Måns Ols och Bürgers Växtträdgård i Sala gick resan för seniorerna från PRO Rönnby onsdagen den 7 juni. En eftermiddagstur som startade vid lunchtid. Busschauffören Sven Åke från Viby Buss hälsade alla välkomna ombord och för flera av oss var han en gammal bekant då han kört bussen till flera andra resmål. För att även de rullstolsburna medlemmarna skall kunna följa med så försöker PRO Rönnby att alltid få en handikappanpassad buss vilket vi lyckades med till Salaresan.

Väl framme vid Måns Ols väntade kaffe och en rejäl smörgås med allehanda smörgåspålägg. Det var en trevlig atmosfär vid borden och flera hade en härlig pratstund med varandra. Flera av oss har gemensamma minnen och vänner från Västerås, vilket ledde till intressanta och nostalgiska samtal.

Måns Ols Utvärdshus som ligger vid Långforsen har anor ända tillbaka till 1700-talet. Området är historiskt knutet till Sala silvergruva och det första utvärdshuset byggdes redan 1791. Namnet Måns Ols kommer från Måns Olsson som var dammvaktare mellan 1709 och 1748. Idag drivs Måns Ols av familjen Skanevall sedan drygt tjugo år tillbaka.

Färden gick sedan vidare till Bürgers Växtträdgård som inte bara säljer växter och blommor utan även en del inredningsdekorationer. Några föredrog att vila på bänkarna utanför men de flesta gick in och botaniserade bland blommor och växter. Vid hemresan hade många sina kassar fyllda med blommor, vilket tyder på att det var ett populärt resmål.

Resan som hade anordnats med kort varsel av våra nya reseansvariga Monika Löfqvist och IngBritt Eriksson blev mycket uppskattad av resedeltagarna. Den nya reseduon gjorde ett bra arrangemang och kommer nu att planera nya resmål för hösten och nästa år.

Text o foto: Gerd Olsson