Förening Rönnby

Kungsör Miniature Kingdom 19 oktober 2023

Besökte Sverige i miniatyr

På förmiddagen den 19 oktober åkte dryga tjugotalet medlemmar från PRO Rönnby till den angränsande orten Kungsör. Efter en knapp timmes bussresa väntade lunch på Thor Modéens Gästgifveri, som tidigare har varit en tågstation men som nu är ombyggd till restaurang. Anledningen till att den bär den berömda komikerns namn är att det har varit Thors barndomshem.

När alla var mätta och belåtna gick man en kortare promenad till Miniature Kingdom. Här väntade en guide som berättade om den magiska miniatyrvärlden som omfattar delar av Sverige och har blivit en riktig turistmagnet för Kungsör. Omkring 15.000 personer besöker årligen detta turistmål. Anläggningen är idag på 200 kvadratmeter och visar olika miljöer av Sverige från Abisko i norr ner till Kungsör. Här finns också en modelljärnväg i skala 1:87 som går runt anläggningen. Genom hela det så kallade ”Kungariket” rullar tåg, lastbilar och bussar och här kan man bland annat se kända turistmål såsom Åre, Dalhalla, Globen och Stadshuset i Stockholm samt kända byggnader såsom Strömsholms Slott samt Domkyrkan och Slottet i Västerås. Totalt finns fler än 3100 figurer och tittar man riktigt noga kan man se både den berömda popgruppen ABBA och miljöaktivisten Greta Thunberg, där hon sitter och demonstrerar för Fridays for Future.

Efter besöket på Miniture Kingdom gick promenaden tillbaka till Thor Modéens där kaffe och smörgås väntade. Vid halvfyratiden vara man åter i Västerås och alla var nöjda och hade förhoppningsvis fått med sig nya kunskaper om vårt kungarike.

Text: Gerd Olsson

Foto: Ingvar Graflund