Förening Rönnby

Skogspromenad 4 maj 2023

PRO Rönnby på skogspromenad

Vid en av PRO Rönnbys trivselträffar fick medlemmarna skriva ned vilka olika aktiviteter som de ville föreningen skulle anordna. På den önskelistan fanns skogspromenader med. Från ord till handling så tog sig nu PRO Rönnbys friskvårdsansvariga Elisabeth Lindell sig an uppdraget.

På eftermiddagen den 4 maj så samlades ett gäng spänstiga medlemmar vid Rönnby Centrum för att vandra till den närliggande Rönnbyskogen. Att gå i skogen har positiva hälsoeffekter, både fysiskt och mentalt. Mycket talar för att tiden i naturen kan sänka stressnivåerna och förbättra humöret.

Under skogspromenaden fick PRO-gänget uppleva blommande vit- och blåsippor samt höra fåglarnas sång, vilket verkligen är en upplevelse som bidrar till att skapa en lugn och harmonisk promenadmiljö. I Rönnbyskogen finns såväl rådjur som älg. Även om de inte visade sig för PRO Rönnbys medlemmar så är det ändå speciellt med att vara omgiven av naturen och allt som den har att erbjuda.

Promenadslingan i Rönnbyskogen är också tillgänglig för personer med rullator och permobil vilket möjliggör för fler människor att vara med på skogsvandring.

Efter ungefär 45 minuters promenad väntade en efterlängtad kaffepaus i solskenet. Sedan bar det iväg hemåt. Alla var nöjda med att vistas i skogen och ser fram emot fler skogspromenader. För det är viktigt att vara aktiv och delta i sociala aktiviteter för att bibehålla en god hälsa och trivsel, särskilt under pensionärslivet.

Text o foto: Gerd Olsson