Förening Månkarbo-Kyrkbyn

Foto: Viveka Gunnarsson

Reseminnen

Här kan du läsa minnen från våra tidigare resor, resor vi anordnat sedan 2014.

Reseminne 2023

Den 8 juli gjorde PRO Månkarbo-Kyrkbyn, PRO Tierp, Vendel och SPF Tierp en trevlig, intressant och spännande resa. Birgitta Bergman sammanfattar vår utflykt:

PRO resan med 34 glada resenärer gick till Salsta Slott, Sundsta Säteri och Wira Bruk. Vi åkte med Sundbergs Buss och med chauffören Desirée.
Första stoppet var med en 60 minuters guidning på Salsta Slott och därefter gick resan till Sundsta Säteri som ligger mellan Finsta och E 18. Ett fantastiskt fint ställe. Där åt vi mat vid bord med vita dukar och ljus på borden, vilket uppskattades mycket! Ingen stress utan i lugn och ro lät vi buffén smaka. Kaffe med brödkaka, sylt o grädde på det. Dagens höjdpunkt var Wira spelen vid Wira Bruk. Ett skådespel från 1700 talet med 100 medverkande och många hästar! Helt fantastiskt! Föreställningen varade i 2 timmar och 20 minuter.
På hemresan gjorde vi en sväng in i Norrtälje där vi fick en guidning från bussen av chauffören. Så trevligt. Åter i Tierp var vi kl 21.30 Ett stort tack till alla glada pensionärer som gjorde resan till en fest.

Birgitta Bergman

Reseminne 2022

Pro Månkarbo-Kyrkbyn och PRO Tierp samt SPF Humleaxet reste gemensamt till Iggesund den 19 februari. 74 förväntansfulla medlemmar startade i alldeles nya bussar till ett första stopp i Tönnebro för fikapaus med god smörgås. Färden gick vidare till Iggesundsrevyn, som bjöd på mycket humor, lite tänkvärt allvar och skickliga dansare samt njutbar skönsång. I pausen gavs möjlighet att köpa förfriskningar. På hemvägen stannade bussarna åter i Tönnebro och en välsmakande middag serverades. Glada, mätta och belåtna tackade deltagarna researrangörerna för ännu ett trevligt evenemang.

Yvonne Rylander

Reseminne 2021

Våra reseledare Anders o Bernt, anordnade en höstresa till Karlholmsbruk den 14/9, en solig och fin höstdag ! Vi besökte Lancashiresmedjan, och blev guidade och informerade om Vallonernas arbetsamma vardag. Mycket intressant och sevärt. Efter en god lunch så besökte vi Karlholms strand. Sveriges 4e största byggprojekt just nu. Imponerande byggnader, så nu vet man var man kan bo, om man vill flytta! Ett stort tack till våra reseledare, för en spännande dag!

Gunilla o Gunnar Mårtensson