Förening Månkarbo-Kyrkbyn
PRO-lokalen i Månkarbo

PRO-lokalen i Månkarbo Foto: Viveka Gunnarsson

Föreningen bildades den 27 april 1952. Folkpensionärsföreningen i Tierp tog initiativ till ett möte för att få igång en lokalförening även i Månkarbo. Vid detta första möte beslöts att tre personer skulle bilda styrelse. Valda blev Gustav Pettersson ordförande, Oskar Lenander sekreterare och Adolf Brunnström.Medlemsantalet vid denna tidpunkt var 11 personer.Medlemsavgiften var 2:50.

Idag har föreningen ca 230 medlemmar och medlemsavgiften är 330:- De flesta av föreningens medlemsmöten och sammankomster har fram till år 1988 ägt rum vid Hembygden i Gryttjom. Därefter har IOGT-lokalen i Månkarbo varit hemvist för de senaste 25 årens medlemsmöten. Sista kvartalsmötet i IOGT-lokalen i Månkarbo ägde rum den den 14 augusti 2013.

Ny lokal för föreningens möten är nu Tierpsgården i Kyrkbyn.