Förening Tumba

Årsmöte den 20 mars 2023

Årsmötet hölls i Folkets Hus i Segersjö och fyrtiofem medlemmar deltog.

Det var fin stämning redan från början av mötet, då man köpte lotter, pratade med vänner och hörde trubaduren Danne Karlsson testa ljudet i högtalarna, lagom rörigt alltså. Avgående ordförande Inga-Britt Rova hälsade alla varmt välkomna. Efter parentation för avlidna medlemmar läste hon ett par fina dikter. Val av presidium skedde men de fick inte börja arbeta än, för det gjorde Danne, "trubadur i dur och moll". Det var fina, roliga och tokiga visor uppblandat med skrönor om gubbar. Någon allsång blev det ocskå.

Efter underhållningen välkomnades mötesordförande Inger Ros och mötessekreterare Bengt Andersson fram. Verksamhetsberättelsen och den ekonominska berättelsen gicks igenom. Revisorerna hade inga anmärkningar, så styrelsen beviljades ansvarsfrihet. Före valen fick vi gott fika med fina smörgåsar, som kaffegruppen ordnat. Valberedningen med Ove Persson som sammankallande hade gjort ett bra arbete. Som ny ordförande valdes, Steinar Holmström. Nya var också Lotta Arnesson och Maj Kron Nilsson i styrelsen liksom revisor Nirlep Singh. Det innebar så klart avtackningar av dem som avgick ur styrelsen, IngaBritt Rova, som höll ett kort tacktal, Marianne Olovsson och Bengt Andersson. De har lovat ställa upp även i fortsättningen med olika uppgifter i föreningen. Avgående revisor Kjell skytt avtackades också, liksom presidiet. Inger Ros, som är vald till PRO Riks kunde berätta vad som är på gång och vilka frågor som PRO dentralt diskuterar att driva, sänkt matmoms, översyn av pensionssystemet och bedrägerier mot äldre är några angelägna frågor. Efter dragning i lotteriet blev några glada vinnare och mötet kunde avslutas. Den nya styrelsen önskas lycka till!