Förening Flen

Onsdagsträffen blev en torsdagsträff i månaden april eftersom PRO Distriktets årsmöte hölls just på onsdagen med flera deltagare från PRO Flen. Men mötet blev välbesökt ändå. Vice ordf. Bo Karlsson lämnade en utförlig redogörelse från årsmötet och också från ett seminarium på temat: Träning, motion, friskvård för äldre, som hölls den 20 april på Safiren i Katrineholm. Eftersom dödsfall på grund av fallolyckor är fyra gånger fler än dödsfall i trafikolyckor är förebyggande friskvård mycket viktig.
Den senaste månaden har innehållit många aktiviteter: Näst sista dagen i mars välkomnades nya medlemmar till lokalen och blev bjudna på fika och information om alla våra aktiviteter, som motion, cirklar och planerade resor. Veckan därpå fick vi besök av två representanter från Sörmlandstrafiken med information om busstrafiken och hur man enklast och billigast kunde köpa biljetter. Flera deltagare hade egna surfplattor och fick hjälp att registrera sig.
En vecka senare deltog tio personer i en kurs i hjärt- och lungräddning, som leddes av Pål Kurucz, Räddningstjänsten i Flen.
Eleonor Fornander valdes in i resekommittén efter avgående Karin Hedman.
Hjördis Andersson lämnade rapport om vår ekonomi. Nya stolar har köpts in ,en ny projektor har installerats tack vare kommunbidrag och mörkläggningsgardin köpts in. Information lämnades också om resor: Resan till Göta Lejon med Björn Skifs är fulltecknad. Finland firar 100 år och PRO firar 75 år. Med anledning av detta planeras en resa till Åbo och Helsingfors i oktober. Till resorna till Vikbolandet, Småland och sommarkonserten i St Anna finns platser kvar.
Smörgåsar och kaffe serverades och lotteridragning avslutade.
/Mona Söderlund