Förening Flen

Rapport från Årsmötet av Mona Söderlund
PRO Flen har haft årsmöte, denna gång i församlingshemmet. Vädergudarna var inte nådiga, men ändå kom så många som nittiosju medlemmar till mötet.
Borden stod vackert dukade och dagen inleddes med en lunchsmörgås, kaffe och kaka. Dagens underhållare ”Fyra Gubbs” hade en omväx-lande repertoar med visor av Tage Danielsson, Allan Edvall, Evert Taube och många fler till eget gitarr ackompanjemang.
Därefter följde mötet, som inleddes med parentation över det gångna årets avlidna medlemmar. Tio nya medlemmar hälsades välkomna. Till ordförande för mötet valdes Jan Erik Larsson. Verksamhetsberättelsen lästes och godkändes. Den kunde förtälja att medlemsantalet vid årets slut var 384, en liten ökning.
Vid våra onsdagsträffar har vi haft besök av representanter från äldreomsorgen, socialnämnden, sjukgymnast med flera. Vi har festat både med grillning vid Orresta ö, på surströmming i lokalen och på julbord på Åsa. Pensionärernas Dag arrangerades i aug. Vi medverkade också i namninsamlingen för behållandet av kontanter.
Friskvård är viktigt. Många har deltagit i stavgång, gymnastik, Qi Gong, bangolf bowling bl.a. Sjutton studiecirklar har hållits.
På de nitton resor som anordnades under året deltog 351 medlemmar.
Kassör Hjördis Andersson lämnade en utförlig redogörelse för ekonomin. Medlemsavgiften är höjd från 295 kr per år till 310 kr på grund av PRO Distriktets höjning med 15 kr. Största inkomskällorna är medlemsavgifter och kommunbidrag, som baseras på antalet medlemmar. Den tredje största är våra lotterier. Tack alla för att ni hjälper till! Största utgiftsposten är lokalhyran. Lokalen har under året byggts om och gjorts större för att ge fler medlemmar plats. Fler bord och stolar behövdes och köptes in.
Efter att alla val förrättats och inga i förväg anmälda frågor kommit in avslutades mötet.
Fyra medlemmar avtackades med blommor för sina insatser för föreningen: Kaj Bach, som varit hemsidesansvarig. Maj-Lis Ericsson, Helena Lundberg och Sally Norén, som alla haft uppdrag både i styrelsen och många kommittéer.
Dagen avslutades med lottdragning.