Distrikt Kalmar Län

Mötet öppnat av ordföranden Roger Kaliff

Höstmötet i Västervik 23 november

Ett 50-tal PRO:are samlades för höstmöte på Arenan i Västervik Resort Konferens.

Inbjudna gäster var; mötesordförande Elin Sjölander Landerdahl, kommunstyrelsens ordförande i Västervik samt Lars Einarsson, enhetschef på Kalmar läns museum ang Hemester i länet.

På grund av vinterväglaget genomfördes höstmötet som ett hybridmöte där ombuden och övriga närvarande kunde delta fysiskt på plats eller digitalt via Teams.

Distriktsordförande Roger Kaliffs pekade i sitt inledningsanförande på flera viktiga samhällsfrågor. Som exempel lyfte Roger pensioner och sjukvård, vilka är prioriterade frågor i PRO:s handlingsprogram. "Men inget ligger väl närmare oss än äldreomsorgen. Nästa års budgetar i kommunerna håller nu på att färdigställas. I PRO Pensionären kan vi läsa att ”Kommuner satsar allt mindre på äldreomsorg” det säger Curre Hansson ordf för PRO Stockholms län. Jag har inför dagens möte bett samorganisationerna komma in med uppgifter från våra kommuner. När jag nu sett dessa siffror från de flesta kommunerna kan jag konstatera att alla satsar mer pengar inför nästa år.
Det är nu angeläget att PRO-företrädarna i de kommunala pensionärsråden är aktiva och tar tillvara de äldres intressen i en alltmer hårdnande konkurrens inom kommunerna."

Inför kommande verksamhetsår föreslår styrelsen en arbetsmodell där vi tillsammans med samorganisationerna genomför konferenser i varje kommun för PRO-föreningarna.
Distriktets ansvariga för de olika områdena, studier, medlemsvärvning/vård, försäkringar, konsumentfrågor, Digisen, hemsida får lägga upp planer med varje förening.
Distriktet kommer även att bilda en arbetsgrupp för våra representanter i de kommunala pensionärsråden, framförde Roger Kaliff. Text Marie

Trubadur Putte Skog underhöll publiken. Foto Christer Bergkvist

Mötesordförande Elin Sjölander Landerdahl som även passade på att berätta om Västervik och tipsade om attraktiva besöksmål i området.

Publikt i Västerviks Arena. Fotograf på plats Christer Bergkvist

Roger Kaliff leder pågående mötet vid podiet f.v. Mötesordförande Elin Sjölander Landerdahl Sekreterare Margaretha Adolfsson och kanslichef Marie Fransson

Mötet pågick fram till 17-tiden med flera bra diskussioner och beslut om distriktets verksamhetsplan och budget för 2023. Nya representanter för regionens pensionärsråd fastställs på kommande årsmöte den 22 mars 2023.